Septemberdrukte in volle gang
September is traditioneel de drukste maand van het jaar in het openbaar vervoer. Ook dit jaar lijkt september deze naam waar te gaan maken; tot nu toe kwamen al honderden klachten binnen in het Meldpunt Volle Treinen van Rover. Opvallend genoeg komen de meldingen vooral van buiten de Randstad.
De eerste 12 dagen van september leverde ruim 400 klachten op over volle treinen. Dit is iets minder dan vorig jaar, toen de teller op circa 500 klachten stond. Het meest genoemd is de Intercity tussen Zutphen en Arnhem, gevolgd door de Sprinter tussen Arnhem en Nijmegen. Daarna kan vooral de Intercity tussen Eindhoven en Venlo op klachten rekenen.
Korte treinen
Opvallend veel reizigers geven aan een kortere trein dan normaal te treffen, ondanks de grote toename van studenten en scholieren in de trein. “De hele vakantieperiode komen jullie aan met een dubbeldekker. Vorige week kwamen jullie al aan met een normale intercity en nu komen jullie met een enkel treinstel. Dat is toch wel heel bijzonder” stelt een reiziger tussen Zutphen en Nijmegen. Ook reizigers tussen Eindhoven en Tilburg laten weten kortere treinen te treffen. Een Sprinter-reiziger tussen Rheden en Nijmegen zag het wel heel vol worden in de trein met ernstige gevolgen: “Een meisje viel flauw en kon door de drukte niet liggen. Zij moest tegen de deur aanzitten”.
Affiches op het station
Meer dan de helft van alle meldingen (54,9%) wordt gedaan over treinen die tussen 7 en 9 uur ’s ochtends rijden. Dit laat het probleem goed zien: heel veel mensen reizen binnen hetzelfde tijdvak waardoor de drukte moeilijk te spreiden is. Als tijdelijke maatregel heeft NS de drukste Intercity Direct-trein nu verlengd, in december zou dit voor alle IC Direct-treinen moeten gebeuren.
Sinds eerder deze maand hangt NS op enkele stations ook affiches op met een overzicht van drukke en minder drukke treinen in de spits. Het was een suggestie van Rover om reizigers een duidelijker overzicht van de drukte in achtereenvolgende treinen te geven. Wat ons betreft mag dit nog wel wat opvallender en op meer plaatsen. Tot slot kijkt NS samen met een aantal maatschappelijke organisaties ook naar andere mogelijkheden om de drukte in de treinen meer te spreiden. Gemakkelijk is dat niet.
Blijven melden
De algemene verwachting is dat de drukte in de spits toe zal blijven nemen. Momenteel is het testrijden begonnen met een serie van 118 nieuwe Sprintertreinstellen van de Spaanse fabrikant CAF, die vanaf december dit jaar geleidelijk in dienst zullen komen. Hier tegenover staat echter dat er ook ouder materieel van het spoor zal verdwijnen.
Een echte oplossing voor de drukte laat dus nog op zich wachten en hangt ook samen met andere maatschappelijke ontwikkelingen, zoals de noodzaak om de spitsdrukte meer te verspreiden over de dag. Omdat er nog wel eens aanpassingen gedaan kunnen worden in materieelplanningen en dienstregelingen, roept Rover reizigers op om overvol OV te blijven melden. Voor volle treinen kan dit via www.volletreinen.nl of de app Meldpunt Volle Treinen. Voor bus, tram of metro kan dit via www.vollebussen.nl. Rover houdt graag de vinger aan de pols maar zorgt ook dat de meldingen bij de juiste organisaties terechtkomen.