Meldingen overvolle treinen nemen toe
Dat het herfstweer is losgebarsten, is goed aan de spits te zien. We zagen alweer een aantal van de zwaarste filedagen van het jaar voorbijkomen en ook de meldingen over overvolle treinen nemen toe. Maar dit is niet alleen aan het herfstweer te wijten.
Kreeg Rover in de traditioneel drukke septembermaand 1035 meldingen te verwerken via het Meldpunt volle treinen, in oktober was dit zelfs opgelopen tot 1127 meldingen. Met 609 meldingen in de eerste twee weken van november lijkt de drukte deze maand aan te houden.
Tijdens de herfstvakantie werd onder meer bij Groningen, Arnhem, Den Bosch, Utrecht en Hengelo aan het spoor gewerkt. Voor veel reizigers betekende dit omreizen en vollere treinen. Het is dan ook opvallend dat er juist op de omleidingsroutes veel kortere treinen werden aangetroffen. Rover gaf al eerder aan dat NS niet voldoende deed om de overlast tijdens deze werkzaamheden te beperken. Ook opvallend is het hoge aantal meldingen van reizigers die extra betaalden voor een 1e klas kaartje maar vervolgens geen zitplaats in de 1e klas konden vinden.
De meeste meldingen kwamen in oktober van treinreizigers tussen Amsterdam en Hilversum in beide richtingen. Andere veelgenoemde trajecten zijn Gouda – Den Haag, Alpen aan den Rijn – Woerden, Amsterdam – Utrecht, Amersfoort – Zwolle en de bekende sprinter tussen Amsterdam en Uitgeest.
In de nieuwe dienstregeling gaan er meer treinen rijden over de HSL. Ook kunnen vanaf volgend jaar langere treinen rijden tussen Nijmegen en Schiphol. Toch verwacht Rover dat de spits alleen maar drukker zal worden. Zonder aanzienlijke investeringen in het openbaar vervoer, spooruitbreiding en een maatschappelijke oplossing voor de spits zullen volle treinen niet snel tot het verleden gaan behoren.