Skip to main content

Steeds meer klachten over volle treinen

Treinreizigers krijgen steeds meer te maken met overvolle treinen. In het Meldpunt Volle Treinen van Rover zijn deze maand de meeste meldingen sinds het begin van de coronacrisis binnengekomen. Het is voor het eerst sinds het bestaan van het meldpunt dat de maand oktober meer meldingen registreert dan het traditioneel drukke september.

In oktober kwamen er met 2750 meldingen maar liefst 30% meer klachten binnen dan de maand ervoor (1749 klachten in september). Dat de maand oktober, ondanks de herfstvakantie, meer meldingen oplevert dan de maand september, is uitzonderlijk. Veel genoemde trajecten zijn onder meer Zwolle – Amersfoort, Deventer – Utrecht, Rotterdam - Leiden en Arnhem - Utrecht. Oorzaken zijn vooral minder treinen, door werkzaamheden of personeelsgebrek, en kortere treinen dan normaal.

Rover vindt dat NS meer had kunnen doen om de problemen met volle treinen te verminderen. “Er is al flink gesneden in de dienstregeling maar de overgebleven treinen zijn bovendien vaak veel korter dan normaal”, constateert Rover-directeur Freek Bos. “NS had ook met het huidige personeelsgebrek op een aantal trajecten langere treinen kunnen inzetten. Daarnaast was het verstandig geweest reizigers met korting te verleiden om de spits te mijden.”

Rover heeft NS gevraagd om tijdelijk soepeler om te gaan met de regels waardoor conducteurs langere treinen dan normaal onder hun hoede zouden kunnen nemen, eventueel geholpen door een vertrekassistent. Tegelijk ziet Rover dat er op meerdere trajecten ook onder de huidige regels al langere treinen ingezet hadden mogen worden. Rover heeft de staatssecretaris gevraagd een stevig gesprek te voeren met NS over de onnodig korte treinen waardoor veel reizigers achterblijven op het perron.

statsvolletreinen

Drukte in het OV