Skip to main content

Beroerde informatie werkzaamheden Beneluxtrein


Hispeed2Tijdens wat het laatste volledige weekend van de Beneluxtrein zou moeten worden, rijdt de trein wegens werkzaamheden slechts een klein deel van zijn traject. Door de slechte en tegenstrijdige informatie rond deze werkzaamheden verwacht Rover problemen voor Beneluxtreinreizigers. Rover roept gedupeerde reizigers op hun vertraging te claimen bij NS Hispeed.

Op zaterdag 1 en zondag 2 december rijdt de Beneluxtrein alleen tussen Roosendaal en Brussel. Reizigers kunnen via Den Bosch reizen of toeslagvrij met de Fyra naar Breda en daarna verder naar Roosendaal. De planner en de boekingsmodule op de website van NS Hispeed zeggen echter dat de trein volgens normale dienstregeling door Nederland rijdt. Pas enkele dagen voor de werkzaamheden werd hier een waarschuwingsteken bij geplaatst. Op de werkzaamhedenpagina van NS was deze week nog te lezen dat de Beneluxtrein vanaf Breda rijdt. 

Rover heeft NS Hispeed aangesproken op de onjuiste informatie. NS Hispeed heeft laten weten de werkzaamhedeninformatie pas heel laat te hebben bijgewerkt omdat bijna alle tijd gaat zitten in het handmatig invoeren van de Fyra tussen Amsterdam en Rotterdam in de reisplanner. Rover betreurt de slechte informatievoorziening. De werkzaamheden waren meer dan drie maanden vooraf bekend, dat zou tijd genoeg moeten zijn om dit in de planner te verwerken.

Rover raadt vertraagde reizigers aan compensatie bij vertraging te claimen. Dat kan vanaf 1 uur vertraging. Volgens Rover gelden de werkzaamheden als ongeplande verstoring omdat zij niet tijdig waren aangekondigd in de internationale planner of de boekingsmodule. Het recht op compensatie is afhankelijk van de informatie die aan de reiziger werd meegedeeld bij de verkoop van het ticket en deze informatie was dus niet op orde.

Wanneer heb je recht op compensatie?
Als je minimaal 1 uur vertraging hebt.

Waar kun je compensatie aanvragen?
Dat moet je doen waar je je treinkaartje hebt gekocht.
Bij NS Hispeed kan dat via het formulier op deze pagina
Het formulier van de NMBS vind je hier.

Wat als je door de vertraging niet meer op je eindbestemming kunt komen?
Meld dat zo snel mogelijk bij het personeel op het station of in de trein. De spoorwegen zijn in zo'n geval verplicht om alternatief vervoer of een overnachting aan te bieden.