Skip to main content

Bij NS aan de slag met je idee

treinreizigers2Hoe kan NS reizigers helpen hun tijd op het station plezieriger te besteden? Hoe kunnen reizigers onderling tips en ervaringen delen? Hoe kunnen reizigers elkaar helpen, bijvoorbeeld met vervoer van en naar het station? Deze vragen staan centraal op www.ideecentraal.nl, een crowdsourcing-platform waarmee NS reizigers uitnodigt ideeën te leveren omtrent nieuwe onderlinge reizigerscommunicatie en tijdsbesteding in de trein en op het station.

Idee Centraal is een online ideeënwedstrijd met drie vragen die inzetten op betere reiziger2reiziger communicatie en de beste oplossingen voor nuttige/plezierige tijdsbesteding op het station en in de trein. De vragen worden gesteld in een open en een gesloten fase. In de eerste, gesloten fase ziet niemand de inzendingen zodat creatieve geesten niet door elkaar beïnvloed worden. Vanaf 9 juli worden de inzendingen openbaar.

De wedstrijd kan door meerderen worden gewonnen. Minstens drie deelnemers krijgen de kans om intern of extern met zijn of haar idee aan de slag te gaan; 2 deelnemers maken een business case bij NS om zo het gat idee tussen idee en werkelijkheid te overbruggen en 1 deelnemer zal aan de hand van zijn of haar idee de kans krijgen een eigen onderneming te starten.

NS wil in de toekomst vaker gebruik maken van de mogelijkheid van crowdsourcing (een groot publiek inzetten voor advisering, innovatie en beleidsvorming). Een prima idee volgens Rover: vele reizigers spenderen een groot deel van hun week in de trein en op het station en hebben duidelijke ideeeën en meningen over wat er zoal kan worden verbeterd.