Weinig klachten over sluiting station Zwolle
De werkzaamheden die van 30 juni t/m 15 juli plaatsvonden rondom station Zwolle, zijn afgerond. De grootschalige buitendienststelling heeft slechts een handvol klachten opgeleverd bij Rover. Daarmee lijkt het vervangende busvervoer goed verlopen.
De testtrein van Keolis kwam op 16 juli 2018 binnen op spoor 8. Dit kopspoor is in de afgelopen twee weken aangelegd door ProRail. In september gaat de IC van Keolis uit Enschede doorrijden naar Zwolle (en eindigt niet meer in Raalte). De treinen naar het oosten, Deventer, Raalte en Enschede, kunnen zonder te wachten op elkaar vertrekken en binnenkomen. Dit geldt ook voor de treinen naar het Noorden die voorlopig (tot begin 2021) nog het spoor delen met de treinen uit/naar Ommen/Emmen. De snelheid op het emplacement neemt toe, van 40 km per uur naar 60 km per uur.
Rover-afdeling West-Overijssel kijkt tevreden terug op de megaklus. “Er gaat altijd wel iets mis, maar onze algemene indruk is dat alles goed is verlopen. We zijn bij Rover niet plat gebeld, integendeel zelfs. Het aantal klachten van reizigers is op de vingers van één hand te tellen.”, vertelt afdelingsvoorzitter Kees van Ramshorst aan De Stentor.
De eerste week kwam er een aantal klachten binnen bij Rover over volle bussen en onduidelijkheid over de bestemming van de bussen, maar dit leek zich snel te herstellen. Aan de wachtende reizigers werd water en ijsjes uitgedeeld. De toegang tot de perrons was afgesloten, inchecken was niet mogelijk en de poortjes stonden open. Wel heeft Rover kritiek op de informatievoorziening. Aan de stadszijde van het station was geen enkel bord te vinden met informatie over het niet tijden van de treinen en de locatie van de vervangende bussen, die aan de zuidzijde van het station stonden. Ook op station Kampen werd niet aangegeven waar de treinvervangende bussen te vinden waren.
Na de zomer gaan Rover-afdeling West-Overijssel en het overkoepelende Rocov de buitendienststelling evalueren met NS, Keolis en Arriva.