Overlast voor reizigers door werkzaamheden
Traditioneel wordt er in de herfstvakantie volop aan het spoor gewerkt. Vooral de werkzaamheden tussen Utrecht en Woerden treft veel reizigers. Het is belangrijk dat de werkzaamheden worden uitgevoerd om het spoor uit te breiden en te onderhouden. Rover constateert echter dat NS meer moeite moet doen om reizigers een goed alternatief te bieden. Zo rijden er kortere treinen op de omleidingsroute en de IC Direct is niet toeslagvrij.
ProRail werkt ieder jaar in de herfstvakantie aan het spoor, omdat er dan minder mensen met de trein reizen dan buiten de vakanties. Dit jaar wordt er onder meer bij Groningen, Arnhem, Den Bosch, Utrecht en Hengelo aan het spoor gewerkt. De werkzaamheden tussen Utrecht en Woerden zijn belangrijk omdat er na afronding straks vier sporen tussen Utrecht Centraal en Leidsche Rijn gebruikt kunnen worden, in plaats van twee. Het is onvermijdelijk dat dit soort werkzaamheden overlast brengen, maar het is aan NS om de overlast zoveel mogelijk te beperken.
Bij de werkzaamheden rond Utrecht schiet NS volgens Rover hierin te kort. Letterlijk, want op de omleidingsroute wordt veelal met kortere treinen dan normaal gereden. Uit klachten bij Rover blijkt dat het hierdoor voorkomt dat reizigers moeten achterblijven op het perron. Ook leidt gedrang bij de deuren tot vertraging. “De conducteur roept net na vertrek uit Rotterdam Centraal nog om dat hij nog heeft gevraagd om de trein te verlengen. Hij kreeg nul op het rekest”, laat een reiziger aan Rover en NS weten.
Rover wil dat NS ervoor zorgt dat er met maximale lengte op de omleidingsroute wordt gereden. Ook vraagt Rover zich af waarom de Intercity Direct, als één van de aangewezen omleidingsroutes, niet toeslagvrij is. Rover is al langer in gesprek met NS en ProRail om de overlast door werkzaamheden te verminderen.