Blog: de treinvervangende bus
Er waren afgelopen weekend spoorwerkzaamheden tussen Den Bosch en Eindhoven. En toevallig moest ik dit weekend toch echt in Eindhoven zijn. De ervaren treinreiziger weet dat er dan een paar opties zijn: helemaal niet reizen, een behoorlijk stuk omreizen of gebruikmaken van de treinvervangende bus. Natuurlijk koos ik voor de laatste optie. In het gezelschap dat ik in Eindhoven trof, bleek ik overigens zo ongeveer de enige die de bus had gepakt. Velen hadden voor de auto gekozen, ondanks dat er tegelijkertijd werkzaamheden aan de A2 waren. Bijzonder is, dat het gezelschap bestond uit mensen die werkzaam zijn in het OV. Mensen die liever kiezen voor enig ongemak met de auto dan voor een treinvervangende bus. Wellicht hadden zij kennis genomen van de klachten die wij vrijwel iedere week zien: lange wachttijden voor NS-bussen, flink toegenomen reistijd en zo nu en dan een chauffeur die de route niet kent.
Mijn reis dit weekend verliep niet slecht. Terwijl de comfortabele touringcar onder het spoor doorgaat, zie ik boven mij hoofd de aansluitende trein al rijden. Ik heb nog 10 minuten om de trein te halen en de achterzijde van station Den Bosch is al in zicht. Toch mis ik de trein. We moeten namelijk bij een specifieke “uitstaphalte” langs de kant van de weg worden afgezet. En dit betekent 10 minuten extra reistijd door Den Bosch om de voorzijde van het station te bereiken en daarna nog looptijd naar de ingang van het station. Extra reistijd dus en minder comfort. Zolang de logistiek van de bussen voorrang krijgt op de reiziger, is het wel te begrijpen dat mensen kiezen voor de auto.
Afgelopen week besprak de Tweede Kamer de begroting van het ministerie. Daarbij vroegen CDA en ChristenUnie om één miljoen euro om Wifi in de trein te verbeteren. Een miljoen om het openbaar vervoer te verbeteren is zeer welkom. Uit de reacties die bij Rover binnenkwamen bleek dat WiFi daarbij voor veel reizigers niet de eerste prioriteit is. Wellicht stonden deze reizigers net op een (WiFi-loze) treinvervangende bus te wachten. Laten we van het verminderen van overlast bij spoorwerkzaamheden een eerste prioriteit maken.
Freek Bos,
Directeur Rover