‘Overlast als Tiel - Geldermalsen in toekomst voorkomen’
Rover is teleurgesteld in de afhandeling van de spoorproblemen tussen Geldermalsen en Tiel. In een brief aan ProRail vraagt Rover om een verbeterplan om dit soort grote storingen voortaan sneller te verhelpen. Ook wil Rover compensatie voor gedupeerde reizigers.
Reizigers tussen Tiel en Geldermalsen hebben al bijna twee maanden dagelijks te maken met tien minuten vertraging vanwege herstelwerkzaamheden aan het spoor. Naar verwachting duurt de overlast nog tot zeker 15 december. Dit soort problemen moeten voortaan sneller worden verholpen, stelt Rover in de brief aan de Chief Operational Officer (COO) van ProRail. Rover vraagt daarom om een verbeterplan, waarvan bijvoorbeeld onderdeel kan zijn om medewerkers van andere aannemers bij herstelwerkzaamheden te betrekken. Dit om te voorkomen dat een dergelijke overlast in de toekomst vaker voorkomt op misschien nog wel drukkere trajecten.
Ook wil Rover een betere regeling voor compensatie bij vertraging. Omdat reizigers minder dan 30 minuten vertraagd zijn, hebben zij nu geen recht op compensatie. Voor Rover telt echter ook het feit dat de vertraging zich iedere dag voordoet tijdens een lange periode. Reizigers richting Kesteren die op station Tiel door de herstelwerkzaamheden hun overstap naar Arriva missen zijn wel dagelijks 30 minuten vertraagd, maar hebben ook geen recht op compensatie omdat deze regeling niet geldt bij overstappen tussen verschillende vervoerders. Rover vindt het een morele verantwoordelijkheid richting de reiziger dat er voor dit soort situaties een oplossing komt.
Tenslotte vraagt Rover in de brief bij onverwachte verstoringen consumentenorganisaties en reizigers actief te informeren en waar mogelijk in overleg te gaan met consumentenorganisaties over de mogelijke oplossingen. Rover had bij de huidige verstoring tussen Geldermalsen en Tiel graag gehoord waarom er niet voor gekozen is het herstel overdag uit te voeren, zodat het sneller kon worden afgerond.