Vragen over aangepaste dienstregelingen door werkzaamheden
Rover heeft NS vragen gesteld over diverse aangepaste dienstregelingen die deze week door werkzaamheden van kracht zijn. Volgens de website van NS zou er geen extra reistijd zijn, maar voor veel reizigers pakt dit anders uit. Ook vraagt Rover zich af de waarom de Intercity Direct als omreisroute niet toeslagvrij is.
Op de website van NS staan werkzaamheden beschreven tussen Leiden en Den Haag en tussen Rotterdam Centraal en Dordrecht. In beide gevallen geldt volgens NS een aangepaste dienstregeling zonder extra reistijd. Het treinverkeer tussen Dordrecht en Rotterdam is echter gehalveerd naar 4 treinen per uur in plaats van de gebruikelijke 8 treinen en tussen Den Haag en Leiden is het aantal sprinters gehalveerd van 4 naar 2 per uur. Dit betekent dat de reiziger wel degelijk rekening moet houden met extra reistijd. "De term “gewijzigde dienstregeling” is zeer eufemistisch", schrijft Rover aan NS. "Er moet namelijk staan “beperkt treinverkeer”. Van NS mag verwacht worden dat zij er alles aan doen om de reiziger zo transparant en goed mogelijk te infomeren". Rover heeft NS geadviseerd de tekst aan te passen en minimaal te melden dat er minder treinverkeer is.
Ook blijkt dat een aantal dienstregelingstijden afwijkt. Zo komen reizigers tussen Goes en Rotterdam Blaak nu enkele minuten later aan op hun bestemming. Rover ziet op Twitter al wat verbaasde reacties voorbijkomen. Of er nog meer wijzigingen zijn, moet de reiziger zelf zien uit te vinden. Dat is niet de goede manier van informeren.
Tot slot vraagt Rover zich af waarom reizigers die moeten omreizen via Schiphol (zoals reizigers tussen Rotterdam/Den Haag en Woerden) niet toeslagvrij gebruik mogen maken van de Intercity Direct. Het is de officiele omleidingsroute, maar toch moeten reizigers extra betalen. Naast extra reistijd kan de reiziger dus ook met extra kosten te maken krijgen.