Brief aan Kamer over winteraanpak spoor
Vandaag praat de Kamer met Minister Schultz van Haegen over de voorgestelde
aanpak van NS en ProRail om eventuele calamiteiten bij winterweer het hoofd te bieden. Ter voorbereiding daarop heeft Rover gisteren aan de betrokken Kamerleden per mail een brief gestuurd, waarin wij aandacht vragen voor een viertal zaken:
1. NS en ProRail willen bij een dreiging van winterweer de dienstregeling bij voorbaat uitdunnen. Dat betekent voor de reiziger minder treinen, langere reistijden en vollere treinen. Dat is voor reizigers onaantrekkelijk. Uitdunnen van de treindienst moet slechts bij hoge uitzondering plaatsvinden.
2. De FMN-bedrijven kiezen ervoor om de treinen bij winterweer wel zoveel mogelijk te laten rijden. Dat is beter voor de reizigers. Bij FMN-bedrijven zijn treinen en personeel aan elkaar gekoppeld en ontstaan er minder problemen om bij vertragingen bij te sturen. NS en vakbonden kunnen hier wat van leren.
3. Het echte probleem is dat NS en ProRail vertragingen van meer dan tien minuten slecht kunnen hanteren. Op een winterse dag komt er een opeenstapeling van vertragingen van meer dan tien minuten en dan loopt de boel uit de hand. De oplossing moet daarom gezocht worden in het voorkomen en oplossen van vertragingen van meer dan tien minuten.
4. De Minister moet eisen dat er een plan van aanpak komt van ProRail en NS om vertragingen te voorkomen en de gezamenlijke bijsturing te verbeteren. Daar hebben reizigers veel baat bij, ook op dagen dat er geen winterweer is.