Brief Rover aan informateurs
Het nieuwe kabinet moet een concrete en ambitieuze groeidoelstelling formuleren voor het openbaar vervoer, zowel voor de korte termijn tot 2020 als voor de lange termijn tot 2050 ter wille van een duurzame en schone economie. Deze boodschap schrijft Rover in een brief aan de informateurs Wouter Bos en Henk Kamp.
Daarnaast pleit Rover in de brief voor het volgende:
- Het spoorvervoer kan binnen de grote stedelijke gebieden in de Randstad een veel prominentere rol spelen, vergelijkbaar met de rol van het spoorvervoer in Duitse of Zwitserse stedelijke gebieden.
- De onderhandse gunning van de concessie voor het hoofdrailnet aan NS moet snel afgerond worden met scherpe eisen aan NS.
- Er moet geïnvesteerd worden in de spoorinfrastructuur om verstopping op het spoor te voorkomen. De lijn Utrecht-Gorinchem-Breda wordt aangelegd.
- De verbindingen met België en Duitsland worden verbeterd.
- ProRail moet dienstbaar worden aan reizigers en vervoerders. In de directie moeten reizigers en vervoerders vertegenwoordigd zijn.
- Aanbestedingen in het stads- en streekvervoer zijn geen doel op zich maar een middel, om meer OV en meer kwaliteit te krijgen. Aanbestedingen worden niet ingezet als middel om bezuinigingen te realiseren.
- Het openbaar vervoer wordt één samenhangend en klantvriendelijk systeem ten dienst van de reiziger. De aanbevelingen van de Commissie-Meijdam worden uitgevoerd als eerste stap naar deze situatie. Commissie-Meijdam doet aanbeveilingen het enkelvoudig in- en uitchecken met de OV-chipkaart voor reizigers te realiseren, zonder dubbel opstaptarief. Daarnaast adviseert de Commissie een onafhankelijke OV-autoriteit op te richten.
- Bij gebruik van het openbaar vervoer is iedere reiskostenvergoeding onbelast.