Skip to main content

Bus en tram in heel Nederland fors duurder geworden

chipkaartVrijwel in heel Nederland zijn de bus en tram de afgelopen jaren fors duurder geworden. Het streekvervoer rondom Den Haag spant de kroon met een prijsstijging van 47,4 procent in twee jaar. Maar ook in Amsterdam (+38,1%) en de rest van Noord-Holland (+27,6%) is de kilometerprijs voor de bus en tram fors gestegen. Dat meldt Treinreiziger.nl tegenover RTL Nieuws.
 
In 2011 werden de strippenkaart afgeschaft en vrijwel overal vervangen door de OV-Chipkaart. Sindsdien mogen regio’s zelf een prijs per kilometer bepalen. Daardoor zijn er rare prijsverschillen ontstaan. Een ritje met de stadsbus in Leeuwarden kost bijvoorbeeld minder dan tien cent per kilometer, terwijl de streekbus rond Den Haag bijna 17 cent per kilometer kost.
 
Nijmegen – Uden
Helemaal raar wordt het in de regio Nijmegen, waar op één lijn (richting Uden) twee verschillende vervoerders rijden met twee verschillende tarieven. Daardoor kost een ritje Nijmegen - Uden het ene half uur € 4,92 en het andere half uur € 5,07. Op de lijn rijden twee vervoerders omdat twee regio’s voor de bus verantwoordelijk zijn.
 
Overal duurder
Vrijwel in iedere regio zijn de kilometertarieven sinds 2011 met acht procent of meer toegenomen. De bussen in de regio Utrecht (+4%) en streekbussen in de regio Almere (-4,8%) vormen een uitzondering. Behalve per kilometer, betaald de reiziger daar bovenop ook nog een basistarief dat in heel Nederland hetzelfde is. Ook dit tarief is in twee jaar tijd aanzienlijk duurder geworden (+8,9%)
 
 
NB.
Treinreiziger.nl heeft de prijsstijging van regio Haaglanden later aangepast. De redactie had zich gebaseerd op een nieuwsbericht van de website van Haaglanden. Daarin werd het tarief van 11,4 cent genoemd voor 2011 voor bus, tram en RandstadRail. Dat tarief gold echter niet voor het buitengebied, dat toen al was vastgesteld op 13,3 cent. Hierdoor is de tariefstijging in deze regio in werkelijkheid "slechts" 26,3%.