Chaotische buitendienststelling Utrecht - Den Bosch
Rover heeft veel klachten gekregen over het vervangend busvervoer tussen Den Bosch en Utrecht afgelopen weekend. Reizigers klagen over slechte bewegwijzering naar de bussen en lange wachtrijen wegens een tekort aan busmaterieel. NS en ProRail zijn per mail van de klachten op de hoogte gesteld.
Op zondag 26 mei reden er wegens werkzaamheden geen treinen tussen Utrecht en Den Bosch, NS zette bussen in. Ondanks de drukte op dit traject bleek er echter een erg zuinig aantal bussen te rijden. Rover ontving meldingen van reizigers die zich op het drukste moment door familie lieten ophalen nadat zij na bijna een uur wachten nog geen plekje in een bus hadden kunnen veroveren. Op Twitter en in de media wordt gesproken over honderden wachtende reizigers.
Het slechte verloop van deze buitendienststelling is extra wrang omdat reizigers op station Den Bosch vanaf eind juni maar liefst twee weken op de NS-bus zijn aangewezen. Rover heeft NS dan ook per mail verzocht de problemen snel aan te pakken.
In een antwoord aan Rover laat NS weten te erkennen dat de buitendienststelling niet goed is verlopen. Voor de werkzaamheden in juni zal dit worden geëvalueerd.
De vele buitendienststellingen op het spoor in de weekenden zijn Rover een doorn in het oog. Mede op ons verzoek is een werkgroep van ProRail, NS, aannemers en Rover bezig de zin en onzin van buitendienststellingen te onderzoeken. Een belangrijke stap in de goede richting, maar voorlopig zal de reiziger nog regelmatig op NS-bussen zijn aangewezen.