Connexxion herstelt OV-chipkaartblunder
Een grove fout die ervoor zorgde dat Connexxion-reizigers op 6 verschillende trajecten vele euro’s teveel betaalden voor hun rit, moet vanaf vandaag tot het verleden behoren. Connexxion maakte aanvankelijk geen haast met het herstellen van de fout, maar onder druk van provincie Utrecht, Stadsregio Arnhem Nijmegen en Rover zijn de problemen toch nog onverwacht snel opgelost.
Na een fout bij het invoeren van de nieuwe dienstregeling per 11 december vielen ritten naar bepaalde bushaltes langs zes Connexxion-lijnen plotseling vele malen duurder uit. Zo betaalden passagiers voor een korte rit met bus 51 in het Gelderse Renkum ruim 11 euro in plaats van de reguliere 98 cent. Soortgelijke fouten werden aangetroffen op trajecten tussen Wageningen en Arnhem, Driebergen en Utrecht, Driebergen en Woudenberg, Zeist en Wijk bij Duurstede en tussen Bunschoten en Spakenburg.
Rover vroeg Connexxion reizigers op de bewuste trajecten gratis te vervoeren tot het probleem is opgelost. Dit zoveelste probleem met de OV-chipkaart dat de reiziger geld moet kosten, zal het vertrouwen in het product enkel verder beschadigen. Connexxion voelde er niets voor en stelde dat reizigers compensatie moesten aanvragen. Het probleem zelf zou pas rond 8 januari worden verholpen!
Rover vond dit volstrekt onacceptabel en seinde de opdrachtgevers in: provincies Utrecht en Gelderland. Intussen kreeg ook de media lucht van het probleem. Onder deze druk wist Connexxion het herstel te vervroegen naar komend weekend, waardoor reizigers “slechts” nog enkele dagen teveel zouden betalen. Gelukkig nam provincie Utrecht hiermee geen genoegen. De provincie eiste onmiddellijk herstel of gratis vervoer van Connexxion. Waar een wil is, is een weg, want vanaf vandaag moet de fout weer volledig zijn hersteld. Reizigers krijgen het teveel betaalde bedrag automatisch op de OV-chipkaart teruggestort bij het volgende opladen.
Rover is blij dat er dankzij het kordate optreden van provincie Utrecht en Stadsregio Arnhem Nijmegen toch nog een klantvriendelijke oplossing is gevonden. Desondanks roepen wij reizigers op de bewuste trajecten op om nog even extra op te letten en het ons te melden indien onverhoopt mocht blijken dat het probleem toch niet helemaal is verholpen.