Connexxion voert regeling defecte chipkaart weer in
Connexxion heeft aan Rover laten weten dat de regeling waarbij abonnementhouders met een defecte OV-chipkaart toch kunnen blijven reizen, opnieuw in te voeren. Rover had Connexxion om opheldering gevraagd nadat bleek dat abonnementhouders door chipkaartproblemen op kosten werden gejaagd.
Begin deze week bleek dat abonnementhouders die door een defecte OV-chipkaart niet meer gebruik konden maken van hun abonnement, bij Connexxion zelf de rekening gepresenteerd kregen. In het recente verleden mochten reizigers met een kopie van hun OV-chipkaart en een uitdraai van hun account via www.ovchipkaart.nl toch blijven reizen. Op de website van Connexxion was echter te lezen dat deze regeling was ingetrokken.
Op GeenStijl verscheen deze week een artikel over de slechte service van Connexxion. “Aangezien wij geen invloed hebben op de werking van de kaart, zijn wij van mening dat wij ook niet verantwoordelijk zijn voor gevolgen van defecten”, schrijft Connexxion aan een gedupeerde abonnementhouder. Vervolgens wordt de reiziger verwezen naar TLS, die hem weer terugverwijst naar Connexxion.
Rover heeft regelmatig overlegd met Connexxion over de regeling voor abonnementhouders met een defecte chipkaart en heeft Connexxion laten weten verbijsterd te zijn dat de gemaakte afspraken zonder meer opzij leken geschoven. Hierop heeft Connexxion laten weten de regeling weer opnieuw in te voeren.
“Om tegemoet te komen aan de wens van de consumentenorganisaties zal Connexxion de tijdelijke maatregel wederom gaan toepassen. Het dient gezegd te worden, dat vervoerders er aan werken een vorm van tijdelijk serviceproduct te ontwikkelen dat door de reiziger gebruikt kan worden gedurende de periode dat men moet wachten op de nieuwe kaart”, laat Connexxion weten. Rover waardeert deze koerswijziging en is benieuwd naar het nieuwe tijdelijke serviceproduct.
Inmiddels is de regeling ook weer beschreven op de website van Connexxion.