De eerste sneeuwvlokken en het spoor
De eerste sneeuwvlokken zijn een feit. Maandagochtend was er enige tijd sprake van natte sneeuw. NS en ProRail besloten direct de dienstregeling rond Rotterdam uit te dunnen, met een halvering van het aantal sprinters en intercity’s.
Rover heeft er op zich begrip voor dat NS en ProRail omzichtig omgaan met sneeuwval. Liever minder treinen, dan chaos op het spoor. Maar we hebben er geen begrip voor dat de dienstregeling bij de eerste sneeuwvlokjes al preventief wordt uitgedund. En dan ook nog zonder vooraankondiging de avond vooraf. Een argument van NS voor uitdunning van de dienstregeling was juist dat de reizigers vooraf moesten weten waar ze aan toe waren. Bovendien zijn de resterende treinen onvoldoende versterkt, waardoor reizigers zijn achtergebleven.
Officieel is er sprake van een serieuze sneeuwverwachting als er minimaal 3 centimeter sneeuw wordt verwacht. Maar voor de eerste sneeuw van het seizoen hanteren NS en ProRail een nog lager criterium. Als dit betekent dat NS en ProRail extra alert zijn, vinden wij dat prima. Maar het moet geen criterium worden om de reiziger overlast te garanderen.
Binnen één of twee jaar zouden NS en ProRail hun processen (verkeersleiding/ bijsturing) en techniek aanzienlijk verbeterd moeten hebben, zodat ook het Nederlandse spoor bij sneeuw kan blijven functioneren. Wat Rover betreft zou het preventief uitdunnen van de dienstregeling dan alleen nog iets voor zeer uitzonderlijke situaties mogen zijn.