Langer perron oplossing voor knelpunten dienstregeling
Door een aantal perrons op stations Rotterdam Centraal en Almere Buiten te verlengen, kunnen verschuivingen in de dienstregeling worden voorkomen. Dit schrijft Rover samen met de andere consumentenorganisaties in het Locov in een advies aan NS.
NS wil per september een aantal treinen verlengen op de trajecten Lelystad Centrum – Dordrecht en Vlissingen – Amsterdam Centraal. Doordat er op de routes slechts een beperkt aantal perrons lang genoeg is voor deze treinen, heeft NS als noodgreep besloten te schuiven in de dienstregeling en perronopstelling. Hierdoor raakt onder meer de aansluiting van de Intercity Direct uit Schiphol Airport op de Intercity naar Vlissingen in de ochtendspits verbroken. Ook komt er op diverse trajecten enkele minuten reistijd bij.
Rover is verbaasd over de rigoureuze gevolgen van enkele langere treinen, terwijl de oplossing zo eenvoudig is. Door de perrons op Rotterdam Centraal te verlengen, zou de reiziger alleen maar voordeel hebben van de langere treinen en geen nadelen van gepuzzel in de dienstregeling. Ook op station Almere Buiten zou een verlengd perron voorkomen dat er een vertragingsgevoelig proces van aan- en afkoppeling moet worden uitgevoerd op station Almere Centrum. Dat kan desnoods met een noodperronconstructie.
Tijdige verlening van perrons had een noodgreep in de dienstregeling überhaupt niet nodig gemaakt. Rover en de andere consumentenorganisaties vragen NS en ProRail daarom om haast te maken met langere perrons, zeker omdat er in de nabije toekomst ongetwijfeld nog meer behoefte aan langere treinen gaat ontstaan.