Skip to main content
Spoorwegovergang overweg holten rijssen

Veiligheidseisen staan nieuwe spoorlijnen in de weg

Door de huidige veiligheidseisen voor spoorwegovergangen is het te duur om meer treinen te laten rijden en nieuwe spoorverbindingen aan te leggen. Daarvoor waarschuwt Rover de Tweede Kamer in een brief. Rover vraagt de Kamerleden om de veiligheidseisen aan te passen zodat nieuwe verbindingen zoals de Nedersaksenlijn binnen bereik komen. Staatssecretaris Chris Jansen heeft daarop de Kamerleden toegezegd het beleid te gaan heroverwegen.

Volgens de huidige eisen mag de veiligheid op spoorwegovergangen nooit verslechteren. Er kunnen daarom niet meer treinen gaan rijden zonder maatregelen te nemen op dat traject. “Wij vinden veiligheid heel belangrijk, maar deze methode is gewoon heel inefficiënt”, stelt Rover-directeur Freek Bos. “Tussen Barneveld en Ede-Wageningen rijdt nog altijd maar twee keer per uur een trein. Verhoging naar een kwartierdienst wordt vier keer zo duur omdat de spoorwegovergangen moeten worden vervangen door tunnels. Dit gaat zo echt zijn doel voorbij.”

Rover wil dat spoorovergangen bij nieuwe spoorlijnen niet langer taboe zijn. Vooral wanneer er weinig treinen en auto’s rijden. “Er is gewoon geen geld om alle spoorwegovergangen in Nederland te vervangen door tunnels. Dat zou miljarden euro’s kosten”, aldus Freek Bos. “Beter wordt het geld besteed aan plekken waar dit het hardst nodig is, bijvoorbeeld bij spoorovergangen waar wel acht keer per uur of vaker een trein rijdt.” Als voorbeeld noemt Rover de spoorwegovergang Beverwijksestraatweg in Castricum, waar nu al veel treinen overheen rijden en in de toekomst meer treinen tussen Alkmaar en Amsterdam bij komen. Als hier geen tunnel komt, dreigt over een paar jaar de rechtstreekse trein Haarlem - Alkmaar het veld te moeten ruimen.

Rover wil dat er wordt gekeken naar het totaalplaatje in plaats van naar iedere spoorwegovergang op ieder traject. Door goede keuzes te maken en de huidige eisen te versoepelen kan de veiligheid alsnog worden verbeterd en tegelijk de realisatie van nieuwe verbindingen zoals de Nedersaksenlijn veel goedkoper worden.


Banner nieuwsbrief inschrijven 6

Infrastructuur