Skip to main content

Eerste resultaten Meldpunt volle treinen bij MAX

volletreinOp verzoek van Meldpunt!, het consumentenprogramma van MAX, is Rover sinds half december begonnen met het verzamelen van reacties, foto’s en videoclips van reizigers die dagelijks in overvolle treinen reizen. Meldpunt! toont in zijn live-uitzending van donderdag 12 januari een overzicht van de 1300 klachten die zijn binnengekomen. In deze uitzending reageert de directievoorzitter van NS Reizigers, Ingrid Thijssen.

Bekijk hier de uitzending terug.

Sinds begin december ontving Rover opvallend veel klachten over overvolle treinen. Een oproep aan reizigers om de volle trajecten te melden, leverde enkele tientallen meldingen per dag op. Ook Omroep MAX ontving veel klachten over volle treinen en benaderde Rover met de vraag om meer meldingen te verzamelen en het probleem samen beter in beeld te brengen.
 
In reactie hierop lanceerde Rover het Meldpunt volle treinen, www.volletreinen.nl. Zelfs in de kerstvakantie, doorgaans een rustige periode voor de NS, stroomden de klachten binnen. Naast mails, telefoontjes en tweets kwamen ook veel foto’s en videoclips binnen over overvolle treinen.
In Meldpunt! een overzicht van de drukste trajecten en een bloemlezing van het foto- en videomateriaal. In de uitzending vertelt een hoofdconducteur anoniem over zijn ervaringen met overvolle treinen en de veiligheidsrisico’s die dat met zich meebrengen. Behalve de directievoorzitter van NS Reizigers geeft ook Rover-woordvoerder Sanne van Galen toelichting in de studio.
 
Belpanel
Meldpunt! start vanaf komende donderdag 12 januari met een belpanel. Kijkers kunnen vanaf ongeveer een half uur voor de uitzending tot een uur na de uitzending melding maken van consumentenproblemen en andere misstanden waaraan het programma aandacht zou moeten besteden.  Aan het einde van de uitzending is er een overzicht van de binnengekomen meldingen.
 
Het belpanel is bereikbaar op 035–6770700 (19.00 uur– 21.00 uur).
 
Over het programma Meldpunt!
Meldpunt! kijkt kritisch naar de handelswijze van organisaties, zoekt hard naar oplossingen en geeft tips om problemen te voorkomen. Meldpunt! zet alles op alles om de belangen van juist de vijftigplus consument te behartigen.
 
Het Meldpunt volle treinen
Het Meldpunt volle treinen blijft voorlopig bestaan. Rover heeft inmiddels met NS gesproken en NS heeft aangegeven de klachten aandachtig te zullen bekijken. Rover zal voorlopig een wekelijks overzicht naar NS sturen en de voortgang blijven monitoren. Blijf de overvolle treinen dus vooral melden via www.volletreinen.nl, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. en het Twitter-account @volletreinen. 
 
Uitzending MAX: Meldpunt! 
Donderdag 12 januari om 19.25 uur op Nederland 2
Presentatie: Elles de Bruin