Skip to main content

Eindelijk: een tijdelijk reisproduct voor studenten

chipkaartVanaf 1 januari 2014 kunnen studenten met een geldig studentenreisproduct die niet kunnen reizen omdat hun OV-chipkaart verloren, gestolen of defect is, gebruik maken van het zogeheten tijdelijk studentenreisproduct. Daarmee kunnen ze binnen een uur verder reizen. Het enige dat ze nodig hebben is een andere (anonieme of persoonlijke) OV-chipkaart.

Dagelijks vragen ongeveer 400-500 studenten vervangende OV-chipkaarten aan. Studenten betalen zelf de reiskosten in de eerste negen werkdagen waarin ze wachten op een vervangende kaart, behalve als de kaart buiten hun schuld om defect is geraakt. Dit moet echter eerst nog worden aangetoond, wat de nodige tijd kan duren. Studenten kunnen hierdoor met hoge kosten te maken krijgen. LSVb en Rover hebben dit probleem hoog op de agenda van de vervoersmaatschappijen en de ministeries van Oc&W en I&M gezet. In 2012 vroeg Rover al om een tijdelijk reisproduct als oplossing.

Met het tijdelijk studentenreisproduct kunnen studenten binnen een uur verder reizen, zodat ze nauwelijks hinder hoeven te ondervinden van de problemen met hun OV-chipkaart. Wat Rover betreft, zou een dergelijke oplossing voor alle abonnementhouders met een defecte OV-chipkaart moeten komen. Veruit de meeste vervoerbedrijven hebben al een eigen oplossing waardoor abonnementhouders met een defecte chipkaart toch kunnen blijven reizen in afwachting van een nieuwe chipkaart (studenten worden hiervan uitgezonderd), een landelijk uniforme oplissing is er echter niet.

Aanvraag
Studenten die van het tijdelijk reisproduct gebruik willen maken, moeten eerst een andere anonieme of persoonlijke OV-chipkaart regelen. De eventuele kosten hiervan zijn voor eigen rekening. Vervolgens kunnen ze online via www.studentenreisproduct.nl een aanvraag voor een tijdelijk studentenreisproduct indienen. Dit kan vanaf de computer thuis, maar ook onderweg vanaf een tablet of mobiele telefoon met internet.

Geldigheid
Het tijdelijk studentenreisproduct is zeven dagen geldig vanaf het moment dat het klaarstaat op de ophaalautomaat en verloopt vanzelf. Studenten moeten zorgen dat ze zo snel mogelijk weer met hun reguliere studentenreisproduct kunnen reizen. Daarom moeten ze naast het tijdelijk studentenreisproduct, ook direct een vervangende kaart aanvragen via de Klantenservice OV-chipkaart.

Lees meer op de website van Kassa