EU-onderzoek klanttevredenheid treinreizigers
In opdracht van de Europese Commissie is onderzoek gedaan naar de klanttevredenheid van treinreizigers in EU-landen. Hierin wordt bekeken hoe diverse onderdelen van een treinreis "scoren" bij reizigers uit de verschillende Europese landen. Het is de eerste keer dat de Europese Commissie dit heeft laten onderzoeken.
Nederland is op geen van de onderzochte punten een echte uitblinker. Nederland scoort wel bovengemiddeld wat betreft treinfrequentie, ritduur, sociale veiligheid, treincomfort, stationsfaciliteiten en reinheid van stations. Hekkensluiter is Nederland met de aanspreekbaarheid van treinpersoneel. Ook krijgen wij slechte scores voor de capaciteit van de treinen, reisinformatie op het station, kopen van een kaartje en parkeermogelijkheid. De connectiviteit met overig OV wordt in Nederland wisselend beoordeeld voor station en trein.
Opvallend is dat de landen waar de tevredenheid over de betrouwbaarheid en stiptheid van treinreizen het hoogst is, niet de landen zijn waar veel met de trein gereisd wordt: Spanje, Ierland, Portugal, Letland en Litouwen. Landen als Frankrijk en Duitsland scoren juist erg laag bij dit aspect. Zwitserland is niet onderzocht in deze vergelijking - dat is geen EU.Het onderzoek kan niet gebruikt worden als wetenschappelijk ondersteuning voor de kwaliteit van diverse Europese treinreizen. Het is een rapportage over hoe reizigers het treinvervoer in eigen land beleven. Desalniettemin is het een interessant rapport om eens te bekijken.Het hele rapport is hier te downloaden.