Skip to main content

Fyra maakt van reis naar België een dure grap

fyraPer 9 december krijgen reizigers tussen Nederland en België te maken met een extreme tariefsverhoging door de komst van de Fyra. Dit blijkt uit de uitgelekte tarievenlijst die gepubliceerd is door treinreiziger.nl. Waar Rover al tijden voor vreest, lijkt waarheid te gaan worden: de openbaarvervoerverbinding tussen Nederland en België maakt plaats voor een commercieel verdienmodel.

Wie nu op een zaterdag van Rotterdam naar Antwerpen reist, betaalt voor het Benelux-weekendretour slechts €23. Dezelfde reiziger mag na 9 december voor deze reis maar liefst €70 aftikken voor een kaartje met dezelfde flexibiliteit. Een retourtje Amsterdam-Brussel stijgt meer dan 100% in prijs van €51,80 naar €108. Wie goedkopere kaartjes wil kopen zal ver voorafgaand aan de reis zijn plaats moeten reserveren omdat er een beperkt aantal voordeelkaartjes beschikbaar is. Dit zijn de gevolgen van de komst van de Fyra die met ruim vijf jaar vertraging vanaf december gaat rijden.

Het lijkt erop dat er voorlopig slechts 10 ritten per dag worden gereden in plaats van 16. De beloofde rittijd van 1 uur en 46 minuten tussen Amsterdam en Brussel wordt een kwartier langer omdat de trein nog niet op volle snelheid rijdt. Ook dan blijft er nog steeds tijdwinst over. Toch voelt een reis naar België wegens het ontbreken van een betaalbare, reserveringsvrije verbinding straks niet meer als iets wat je met de trein gemakkelijk doet.

Voor dagelijkse reizigers als studenten en abonnementhouders lijkt zelfs nog helemaal geen oplossing te bestaan. Het lijkt erop dat NS Hispeed en NMBS met de dure Fyra een andere doelgroep voor ogen hebben. Helaas heeft de reiziger geen andere uitwijkmogelijkheid dan de trage stoptrein-overstapverbinding via Roosendaal. Of de auto.

Rover wacht overigens nog steeds op de verplichte adviesaanvraag van NS Hispeed over de tarieven van de Fyra. Daaruit zal ook moeten blijken wat de prijseffecten zijn voor reizigers die nu nog op het Nederlandse traject gebruik kunnen maken van hun NS-abonnement (vrij reisrecht of 40% korting). Met onze Belgische collega’s van TreinTramBus blijven wij ons inzetten voor een betaalbare, reserveringsvrije verbinding tussen Nederland en België met een redelijke snelheid.