Genomineerden 'De Blije Reizigers Prijs 2013' bekend
De jury koos uit ruim 40 inzendingen de volgende 3 verbeteringen als kanshebbers voor De Blije Reizigers Prijs 2013:
- HTM stelt via hoteliers anonieme OV-chipkaarten op gebruikersvriendelijke wijze ter beschikking aan hotelgasten zodat zij zorgeloos met het Nederlandse OV kunnen reizen
- Stefan de Konink; digitale pionier, voorvechter van Open Data en voorzitter van Stichting Open Geo, voor alle reisinformatie apps die reizen per OV plezieriger maken
- SocialCoupé, als initiatief van 2 studenten waarmee zij, samen met NS, laten zien dat reizen een ideale plek kan zijn voor leuke ontmoetingen en zo het reizen plezieriger maakt
Deze drie genomineerden presenteren zichzelf op 7 november tijdens het jaarcongres van Railforum aan ruim 300 sleutelfiguren uit de openbaar vervoer sector.
Doel van deze prijs is de winnaar te helpen bij het landelijk uitrollen van het initiatief om het OV voor de reiziger plezieriger te maken.
Bij een aantal inzendingen blijkt dat bedrijven, overheden en vervoerders zeer creatief zijn om het gebruik van de OV-chipkaart klantvriendelijker te maken. Zo zijn er diverse websites waar men de weg kan vinden in het woud aan tarieven en zijn er tal van speciale kaartjes geïntroduceerd. Dat hotelgasten in de Haagse regio een kant-en-klare OV-chipkaart krijgen is een prachtig initiatief. Vooral het principe dat zij ook de € 7,50 borg terug kunnen krijgen verlaagt de drempel.
De jury spreekt de hoop uit dat de branche snel het reizen op rekening, dat nu alleen voor zakelijke reizigers beschikbaar is, ook voor consumenten mogelijk maakt, inclusief het achteraf berekenen en verrekenen van het beste tarief. Pas dan biedt de OV-chipkaart de beloofde meerwaarde voor de reiziger.
Het merendeel van de inzendingen betrof applicaties die reizen per OV voor de reiziger plezieriger maken. Soms voor specifieke doelgroepen zoals de OV-coach voor kinderen in het speciaal onderwijs, soms voor alle reizigers zoals “Live OV”. Voor slimmer reizen, met actuele data en multimodaal, neemt de ontwikkeling van apps een vlucht. Binnenkort worden deze apps door Rover, GOVI en Consumentenbond door een klantenpanel beoordeeld. Al deze apps kan men bouwen doordat de data steeds meer ter beschikking komt. Volgens de jury is Stefan de Konink van Stichting Open Geo daar hèt symbool van. De jury kijkt reikhalzend uit naar het project Multimodale Reisinformatie van de Provincie Noord-Brabant.
Het plezieriger maken van het reizen kent ook een sociale kant. Bijna elke vervoerder bouwt via de nieuwe media aan een sterkere band met zijn klanten. Klantvriendelijke campagnes zoals Make my Day van HTM geven het OV een menselijker gezicht. Collectief vervoer betekent automatisch samen reizen. De ene keer heb je zin om te werken of te lezen en de andere keer zin in een nieuwe ontmoeting, een gesprek of het delen van ervaringen. Dat een trein een ideale plek is om andere mensen te ontmoeten is de drijfveer geweest van Jop Doets en Laurent Lubbers. Deze studenten bedachten SocialCoupé en kregen medewerking van NS om in 2013 al 7 keer samen een SocialCoupé te organiseren. De jury vindt dit een mooi initiatief dat zowel bij NS als ook bij andere vervoerders een vervolg verdient.
Alle overige inzendingen brengt Railforum komende maanden onder de aandacht bij haar leden. Elke verbetering die het reizen per OV plezieriger maakt verdient erkenning en bij alle partijen bekend te zijn. Railforum wil het zo de mogelijkheden tot landelijke opschaling laten beoordelen.
Zoals gezegd brengen de 3 genomineerden hun project op 7 november onder de aandacht en zij kunnen rekenen op de steun van Railforum. De prijswinnaar krijgt ‘De Blije Reizigers Prijs 2013’ rond 17.30 uur op het podium in het Haags Openbaar Vervoer Museum overhandigd.