Internationale reizigers vaak ten onrechte met voucher afgescheept
Rover wil dat vervoersbedrijven duidelijk aan reizigers communiceren dat zij recht hebben op restitutie wanneer hun internationale rit wordt geannuleerd. Rover merkt dat annuleringen veelvuldig worden afgehandeld met een voucher en dat reizigers soms veel moeite moeten doen om hun geld terug te krijgen.
Wegens het coronavirus worden internationale treinreizen veelvuldig geannuleerd. Reizigers krijgen veelal een voucher aangeboden als compensatie voor de reis, waarmee spoorbedrijven hun uitgaven beperken. Voor sommige reizigers is een voucher echter geen aantrekkelijke optie en blijkt het lastig om de reis terugbetaald te krijgen.
Volgens Europese rechten (verordening 1371/2007) hebben reizigers recht op volledige restitutie van het treinticket wanneer de rit uitvalt of minimaal een uur vertraagd is. Het moet ook mogelijk zijn om tegen dezelfde voorwaarden en kosten de reis om te boeken. Thalys communiceert dit volgens de Europese regels, maar bij veel andere treinbedrijven lijkt het alsof een voucher de enige optie is. Tevens zijn er verschillende vervoerders die voor het omboeken extra geld in rekening brengen, terwijl dit niet mag.
De European Passengers’ Federation (EPF), de overkoepelende Europese reizigersorganisatie waar Rover lid van is, heeft de kwestie aangekaart in een brief aan de voorzitter van de Europese Commissie, von der Leyen. De EPF stelt dat restitutie altijd mogelijk moet zijn. Reizigers die kiezen voor een voucher moeten deze twee jaar lang kunnen gebruiken of kunnen inwisselen voor geld wanneer de geldigheid is verlopen.