Niet mijden maar spreiden!
Reizigers blijven weg uit het openbaar vervoer. Slechts 25% van de capaciteit wordt benut. De Rijksoverheid heeft dus haar doel bereikt. Reizigers worden tenslotte al maanden opgeroepen het OV te mijden. In de Rotterdamse tramhaltes hangen posters waarop de reiziger wordt opgeroepen vooral niet in de tram te stappen. Bij iedere persconferentie wordt de OV-reiziger gevraagd niet-noodzakelijke reizen voor onbepaalde tijd uit te stellen. Des te opvallender dat het CDA vandaag pleit voor het versoberen van de dienstregeling nu de reizigers toch wegblijven. Want het rijden van lege treinen kost veel geld. Wellicht is het CDA even vergeten dat die lege treinen juist bedoeld zijn om de anderhalve meter afstand te kunnen realiseren. Eén bus of trein minder, betekent minder afstand houden voor de reiziger. De reiziger wordt gestraft voor zijn eigen goede gedrag.
Wat het lage OV-gebruik vooral laat zien, is dat er ruimte is voor meer reizigers. En dat is goed nieuws voor de reizigers die zich bij ons melden met de vraag wanneer ook zij weer op pad mogen. Want terwijl de samenleving weer in beweging komt, staan veel OV-reizigers nog steeds stil. En dat is helemaal niet nodig. Al voor de coronacrisis was de bezetting in het OV op de meeste lijnen in de daluren onder de 40% waarmee voldoende afstand houden gewoon mogelijk is. Laten we nu dus een stap vooruit doen voor de OV-reiziger in plaats van weer een stap terug. Personeelskosten lopen ook door als een bus of trein niet rijdt en wegblijvende reizigers kosten de samenleving op termijn nog veel meer. Er is daarom maar één oplossing voor het gebrek aan inkomsten in de OV-sector: daadwerkelijk weer reizigers gaan vervoeren. In ieder geval op de rustige momenten. Vervoerders kunnen dat stimuleren door het bieden van extra kortingen in de daluren en door voormalige abonnementshouders aantrekkelijke “welkom terug”-aanbiedingen te doen voor de rustige momenten. Niet mijden maar spreiden. Elke euro die de reiziger inlegt, scheelt de Rijksoverheid een euro compensatie. Die Rijks-euro kan dan mooi worden gestopt in OV-uitbreidingen zodat het Klimaatakkoord gehaald wordt. Dat is pas efficiency, daar kan het CDA toch niet tegen zijn.
Freek Bos,
Directeur Rover
Foto: Suzanne Veerman