Rover vraagt compensatie voor OV-abonnementhouders
Bied compensatie aan OV-abonnementhouders die hun abonnement niet konden stopzetten maar ook niet hebben kunnen reizen. Deze aanbeveling doet Rover aan de OV-sector na een analyse van binnengekomen meldingen in het Meldpunt OV en corona. Ook vraagt Rover om betere communicatie rondom de coronamaatregelen en een medische uitzondering voor de mondkapjesplicht.
Mondkapjes
Maar liefst 60% van de ruim 300 meldingen in het meldpunt had betrekking op mondkapjes. Veel reizigers ervaren de mondkapjes als benauwend en zien de noodzaak er niet van in wanneer zij in een bijna leeg voertuig reizen. Een aantal reizigers heeft een doktersverklaring omdat er door een medische reden geen mondkapje kan worden gedragen, in Nederland geldt echter geen uitzondering op de mondkapjesplicht. Samen met Ieder(in) heeft Rover gevraagd om een ontheffing bij medische noodzaak.
OV-abonnementen
Veel reizigers hebben gehoor gegeven aan de oproep het OV niet te gebruiken voor niet-noodzakelijke reizen. Sommige mensen hebben echter wel door moeten betalen voor het abonnement omdat vroegtijdig opzeggen geen optie was. Hierover kwamen veel klachten binnen op het meldpunt. Rover vraagt deze reizigers te compenseren, bijvoorbeeld door het abonnement in geldigheid te verlengen met de periode dat niet gereisd is.
Communicatie
Veel klachten uit het meldpunt zouden voorkomen kunnen worden met betere voorlichting. Zo werden veel reizigers verrast door uitgedunde vakantiedienstregelingen en door het feit dat bepaalde OV-medewerkers geen mondkapjes hoeven dragen. Ook melden reizigers dat anderen het mondkapje op een verkeerde manier gebruiken of zich niet houden aan de aangewezen zitplaatsen. Rover vraagt de OV-sector de voorlichting rondom de coronamaatregelen te verbeteren.
Ook een klacht, compliment, suggestie of ervaring met ons delen? Wij horen dit graag via ons meldpunt.