Blog: de terugkeer van de volle trein
Deze blog schrijf ik uiteraard zittend aan de keukentafel. Ik zie een koolmees pinda’s eten en de huismussen vechten om de vetbollen. Ik hoef niet in een volle trein te staan. Lange tijd gold dat voor veel mensen, ons meldpunt Volletreinen.nl leek een stille dood te sterven. Dagen zonder meldingen waren eerder regel dan uitzondering.
Weken nadat Nederland werd bedolven onder een pak sneeuw, blijken korte en daarmee volle treinen weer teruggekeerd. De uitgedunde dienstregeling in de eerste week na de sneeuw vormde een dieptepunt. Toch schreef de Staatssecretaris juist die week dat NS slechts enkele tientallen klachten had gehad over volle treinen: op woensdag waren het er 18 en op donderdag slechts 2. Tegelijk werd in de media een heel ander beeld geschetst. Het was de eerste keer dat Rover met gemak meer klachten tevoorschijn kon halen dan NS zelf, en dat terwijl wij de pech hadden dat ook ons meldpunt door een storing was geteisterd. Het verschil tussen de 2 meldingen bij NS en tientallen bij ons op dezelfde dag is vreemd. Wie is er nu gek, de NS of de reiziger?
Deskundigen in het OMT hebben aangegeven dat in het openbaar vervoer alle zit- en ‘aangewezen staplaatsen’ gebruikt mogen worden zolang mondkapjes worden gedragen. Daarmee wijkt het openbaar vervoer 100% af van alle situaties waar 1,5 meter afstand de standaard is. Dat treinen met volle gangpaden ook binnen deze uitzondering niet passen, is duidelijk. Maar daarmee is niet het laatste hierover gezegd. Want versoepelingen van de coronamaatregelen zal ervoor zorgen dat we steeds vaker naast iemand in de bus of trein moeten gaan zitten: een situatie die wel past binnen de regels van het OMT, maar nog steeds leidt tot klachten omdat bij de reizigers zelf de alarmbellen afgaan. En zelfs bij epidemiologen rinkelen de alarmbellen inmiddels. Als deskundigen het onderling niet eens zijn over de regels, wat moet de reiziger er dan van denken?
Van virusverspreiding hebben wij niet meer verstand dan een gemiddelde Nederlander. De beleving van de reiziger is echter ook een gegeven. Welke deskundige komt met een oplossing voor dit dilemma? Konden wij net als de tuinvogels maar wegvliegen naar een wereld waar corona geschiedenis is en een drukke trein weer alleen maar vervelend.
Freek Bos,
Directeur Rover