Grote zorgen om toekomst openbaar vervoer
De maatschappelijke gevolgen zijn groot als het openbaar vervoer doorgaat met de huidige bezuinigingsplannen. Hiervoor waarschuwt reizigersvereniging Rover in een brief aan de Tweede Kamer en alle gedeputeerden mobiliteit. Rover wil dat wordt gekeken naar herstel van de OV-sector in plaats van inkrimping.
De financiële steun die de OV-sector van het Rijk ontvangt is niet genoeg om alle verliezen van de coronacrisis te compenseren. De provincies en vervoerbedrijven werken daarom aan een transitieplan. Onderdeel hiervan lijkt in veel regio’s het fors verlagen van frequenties en zelfs het schrappen van een groot aantal buslijnen te zijn. “De reiziger betaalt de rekening”, concludeert Rover-directeur Freek Bos, “we maken ons grote zorgen om de toekomst van het openbaar vervoer dat nu in een neerwaartse spiraal terecht dreigt te komen”.
Rover wijst erop dat het openbaar vervoer juist moet groeien in plaats van krimpen. “Groei van het openbaar vervoer is noodzakelijk voor het halen van klimaatdoelen, het verminderen van de stikstofuitstoot en voor het leefbaar en bereikbaar houden van steden en het platteland” stelt Freek Bos. “De enorme woningbouwopgave maakt de groei van het OV alleen nog maar urgenter. Bovendien is openbaar vervoer een basisvoorziening om te zorgen dat iedereen mee kan doen in de samenleving.”
Rover pleit ervoor het transitieplan om te vormen tot een herstelplan, gericht op de terugkeer van de reiziger en groei van het OV-gebruik. Hiervoor heeft Rover zelf de bouwstenen aangeleverd. Rover vraagt om onder meer introductie van voordelige OV-tickets om de reiziger weer terug te winnen, een marketingcampagne om het OV te promoten en de realisatie van meer vrije busbanen om te zorgen dat het OV sneller en aantrekkelijker wordt.