Goed voorstel ChristenUnie voor OV-chipmarkt
De ChristenUnie pleit voor meer concurrentie in het openbaar vervoer door kaartverkoop aan de reizigers en het aanbieden van vervoer te scheiden. Ook partijen zoals de ANWB of klantencollectieven zoals United Consumers kunnen dan de OV-markt betreden. Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber: “De reiziger kiest zelf zijn OV-dienstverlener. Reizen met een OV-chipkaart bij verschillende vervoerders moet net zo simpel worden als mobiel bellen tussen verschillende providers”. Rover vindt dit een interessant idee van de ChristenUnie en ziet graag dat de plannen verder worden uitgewerkt.
Donderdag 2 mei stond in de Spits te lezen dat de ChristenUnie dit plan na het meireces met de staatssecretaris wil bespreken en verwacht dat een meerderheid het plan zal steunen. Rover heeft in hetzelfde artikel positief gereageerd op het voorstel. Met de invoering van de OV-chipkaart bestaat er nu één kaart voor al het OV, maar er is nagelaten een overzichtelijke invulling met reisproducten te waarborgen. Daardoor bestaat nu een onduidelijk scala aan reisproducten en zijn er voor de reizigers in OV-land veel meer scheidslijnen gekomen die het reizen duurder en lastiger maken.
Wie bijvoorbeeld in Parijs, Londen of Stockholm met de OV-chipkaart reist, kiest gewoon het product dat het beste bij zijn of haar reisbehoefte past. Vervolgens kan de reis met iedere willekeurige vervoerder worden afgelegd. Doordat er in Nederland weinig oog is geweest voor algemeen bruikbare reisproducten is de belofte “één kaart voor al het OV” hier niet van de grond gekomen en loopt de reiziger tegen harde grenzen aan bij het reizen met verschillende vervoerders.
Rover juicht toe dat de ChristenUnie hierin verbetering wil brengen. Door meer ruimte te scheppen voor onafhankelijke aanbieders van reisproducten zou het reisgemak kunnen verbeteren. Daar hoort dan wel een duidelijker toezicht van de overheid bij. Dik-Faber van de ChristenUnie ziet mogelijkheden die Rover ook heeft bepleit, maar die toen nog heel ver weg lagen: “Dan wordt het bijvoorbeeld voor alle reizigers mogelijk om net als bij mobiel bellen ook achteraf te betalen, automatisch de beste prijs te krijgen, voordelige gezinsabonnementen te nemen, aantrekkelijke kilometerbundels te kopen en geld terug te krijgen bij vertragingen in het hele openbaar vervoer.”