Investeringen in betere veiligheid spoor
Minister Schultz van Haegen heeft in een brief aan FNV Spoor toegezegd dat binnenkort op grote risicovolle en grote spooremplacementen de seinen worden uitgerust met het veiligheidssysteem ATB-Vernieuwde versie (ATB-Vv). De minister doet hiervoor een extra investering. FNV Spoor ziet dit als een handreiking en een eerste stap om de veiligheid op het spoor te verbeteren.
Na de treinbotsing in Amsterdam en bijna-botsing in Utrecht eiste FNV Spoor verbeteringen in de veiligheid op het spoor. De minister wil nu een extra investering doen in de betere beveiliging ATB-Vv op grote risicovolle emplacementen zoals bijvoorbeeld Amsterdam en Utrecht. De minister geeft echter nog niet aan de door FNV gestelde eis toe om alle resterende 3000 seinen van ATB-Vv te voorzien. Volgens Schultz van Haegen gaat het om een complexe financiële en politieke afweging die ook in samenhang moet worden gezien met de discussie over het nieuwe beveiligingssysteem ERTMS. Deze discussie wordt al vele jaren gevoerd.
Rover wil al jaren (en bepleit dit onder meer via het LOCOV) dat zo spoedig mogelijk een begin wordt gemaakt met de invoering van ERTMS. Deze nieuwe Europese standaard zal toch ooit op het spoor geïnstalleerd worden en heeft als onmiddellijk voordeel dat er echt niet meer door rood kan worden gereden. Daarnaast heeft ERTMS ook een aantal andere belangrijke voordelen zoals het mogelijk maken van een betere afwikkeling van het treinverkeer, waarbij de beschikbare capaciteit, met name rond stations, beter kan worden gebruikt (en er dus ruimte is voor meer treinen). Nederland talmt veel te lang met de invoering van ERTMS. Dat is ook een conclusie in het rapport “Wissel op de toekomst” van de commissie-Kuiken. De Tweede Kamer zal daarover binnenkort debatteren met de minister (geplande datum is uitgesteld door de val van het kabinet). Het Kamerdebat met de minister over het rapport-Kuiken is dé gelegenheid om de bakens te verzetten in een betere richting.
Invoering van ERTMS is echter wel een ombouw- en vervangingstraject dat vele jaren zal duren. In de tussentijd zal een verstandige keuze moeten worden gemaakt over de uitbreiding van het aantal seinen dat voorzien is van ATB-VV. Alle punten met botsrisico's, vergelijkbaar met Amsterdam en de bijna-botsing in Utrecht, zullen z.s.m. van ATB-VV moeten worden voorzien. Rover wil graag ook aangetoond zien dat ProRail de goede werking van ATB-VV garandeert.