Skip to main content

LOCOV: “behoud papieren treinkaartje”

chipkaartOproep tot herbezinning op sluiten poortjes stations   

NS moet papieren kaartjes in het assortiment houden. Deze kaartjes, ook die met 40% korting, zijn van belang voor incidentele treinreizigers en voor degenen die problemen hebben met ‘reizen op saldo’ met de OV-chipkaart. Dit hebben de consumentenorganisaties in het LOCOV[1] geadviseerd aan NS. Het advies bevat tevens een oproep aan NS zich erop te bezinnen of stations wel met OV-chipkaartpoortjes moeten worden afgesloten. Het advies volgt op het voornemen van NS om de papieren treinkaartjes stap voor stap af te schaffen, te beginnen met de reductiekaartjes vanaf begin 2013.

Papieren kaartjes

De consumentenorganisaties zijn blij dat NS inmiddels wel een papieren kaartje wil behouden voor de incidentele reiziger: een vol tarief (met mogelijk nog een toeslag) enkele reis of retour waarmee de poortjes geopend kunnen worden. NS streeft ernaar dat de andere papieren kaartsoorten in 2013 verdwijnen. De consumentenorganisaties vrezen dat het verplicht overschakelen op de OV-chipkaart het gebruik van de trein voor bepaalde reizigersgroepen[2] lastig maakt.

Voor incidentele reizigers zal de verplichte aanschaf van een OV-chipkaart, waarop bovendien een flinke ‘borg’ moet worden geladen, een hoge drempel opwerpen. De meereiskorting was altijd een effectieve manier om deze doelgroep incidenteel tot een treinreis te verleiden. Maar ook voor de meer ervaren treinreiziger blijft het reizen met meerdere vervoerders lastig door het meermaals in- en uitchecken.  Bovendien kan een treinreis hierdoor duurder uitvallen (o.a. door het dubbel opstaptarief). Er is nog steeds geen besluit genomen over enkelvoudig in- en uitchecken voor het hele spoorwegnet. Zeker zolang deze problemen niet zijn opgelost, mogen de papieren kaartjes – ook die met korting – niet worden afgeschaft, vinden de consumentenorganisaties.

Poortjes

Hoewel NS de stationspoortjes in 2013 nog niet wil sluiten, roepen de consumentenorganisaties NS op het voornemen tot sluiten in zijn geheel te heroverwegen. De organisaties vrezen voor opstoppingen bij drukte, moeilijkheden voor mensen om door familie en vrienden uitgezwaaid te worden en een beperkte bereikbaarheid van de horeca en winkels op het station. De organisaties verlangen daarnaast klantvriendelijke oplossingen voor internationale reizigers met een papieren vervoerbewijs.

 “De besluitvorming over het sluiten van de poortjes heeft ruim tien jaar geleden plaatsgevonden, in een periode waarin de reiziger in het OV wat minder centraal werd gesteld dan nu,”, schrijven de consumentenorganisaties in hun gezamenlijk advies. “Er is reeds veel geld in de poortjes geïnvesteerd, maar er zullen ook nog aanzienlijke bedragen moeten worden uitgegeven, onder meer aan klantvriendelijke oplossingen. De consumentenorganisaties pleiten daarom nu voor een bezinning op bedoelde en onbedoelde effecten van het sluiten van de poortjes”.

Lees hier het complete LOCOV-advies

 

Logobalk



[1] ANWB, CG-Raad, Consumentenbond, CSO, Fietsersbond, LSVb, Rover.

[2] Eén van deze groepen betreft visueel gehandicapte reizigers. De consumentenorganisaties wachten met belangstelling de concrete uitwerking af van de oplossing die NS recent n.a.v. het pleidooi van onze organisaties heeft aangekondigd.