Skip to main content

Rover wil compensatie voor sneeuwoverlast

Rover vraagt OV-bedrijven coulant om te gaan met compensatievragen van reizigers die door de sneeuwoverlast vertraging opliepen of extra kosten hebben gemaakt.

Na de sneeuwval van 7 februari heeft de reiziger nog dagenlang te maken gekregen met uitval van bussen en treinen. Bij NS is ruim een week later de dienstregeling zelfs nog steeds niet hersteld.  Veel reizigers vragen zich af of zij recht hebben op een vorm van compensatie. Bijvoorbeeld omdat zij alternatief vervoer moesten regelen, hun abonnement niet konden gebruiken, niet terecht konden in de 1e klas of omdat zij vertraging opliepen wanneer zij een overvolle trein lieten schieten.

Volgens de ‘geld terug bij vertraging’-regelingen die iedere vervoerder heeft, hoeft niet te worden uitgekeerd bij overmacht zoals extreem winterweer. Ook een langere reistijd geeft geen recht op compensatie wanneer de uitgedunde dienstregeling een dag vooraf is aangekondigd. Toch raadt Rover het reizigers aan via deze regelingen een verzoek in te dienen voor compensatie.

Rover pleit voor een ruimhartige toekenning van ‘geld terug bij vertraging’, ook voor reizigers die meer dan een half uur extra reistijd hadden door de uitgedunde dienstregelingen. Dit geldt ook voor reizigers die een trein of bus hebben laten gaan om drukte te vermijden. Reizigers met een kaartje voor de 1e klasse en die hier door drukte geen gebruik van hebben kunnen maken, moet slechts het 2e klasse tarief in rekening worden gebracht. Voor zondag 7 februari en maandag 8 februari zou bovendien alternatief vervoer moeten worden vergoed.

Het openbaar vervoer is van vitaal belang. Dit betekent dat het ook moet rijden wanneer er sprake is van extreem weer. Rover vindt het daarom niet meer dan logisch dat reizigers gecompenseerd worden wanneer het OV het laat afweten.

weersomstandigheden