Blog: één dag sneeuw
“Ja hoor, één dag sneeuw en het spoor ligt weer dagenlang plat”. Het is een terugkerende klacht in de winter. Eén dag sneeuw en er mag weer een topman van NS of ProRail aanschuiven bij een grote talkshow om te verklaren waarom het weer mis ging. Gisteren was het John Voppen, de voorman van ProRail, die bij Op1 zijn verhaal mocht doen. Met Sven Kockelmann als host zijn scherpe vragen nooit ver weg: “we hoorden Cora van Nieuwenhuizen net zeggen dat er voor Rijkswaterstaat 1200 personen op de weg zijn om die sneeuwvrij te maken. Heeft u er ook zoveel op het spoor?” Want precies hier wringt de handschoen.
Voor één dag sneeuw kan de weggebruiker niet alleen rekenen op de 1200 man van Rijkswaterstaat. Ook provincies en gemeenten zetten zich volop in om de weg begaanbaar te houden. Ieder jaar worden vele euro’s op de begrotingen vrijgemaakt voor het strooien van gladde wegen. Een gemeente als Enschede alleen al is hier ongeveer 723.000 euro per jaar aan kwijt. Zorgt de politiek dat ook het spoor begaanbaar blijft door ProRail voldoende middelen ter beschikking te stellen? Het antwoord van Voppen was voor de treinreiziger teleurstellend. Slechts 400 harde werkers moeten proberen duizenden wissels handmatig sneeuw- en ijsvrij te krijgen. Geen wonder dat het niet lukt om treinen te laten rijden. En hoe onbevredigend moet dit zijn voor de ploegen die de kou hebben getrotseerd. Er is geen loon naar hard werken en er is er geen vervoer voor wie echt op reis moet. Zeker op deze maandag treft dit veel mensen. Het OV is er voor iedereen en de gevolgen zijn direct zichtbaar, denk alleen al aan basisscholen die dicht moeten blijven omdat leraren niet op school kunnen komen.
Het is hoog tijd dat het spoor klimaatbestendig wordt. Criticasters willen nog wel eens zeggen dat de grote investeringen voor ‘één dagje sneeuw’ het niet waard zijn. Maar extreem weer gaat steeds vaker voorkomen. Niet alleen sneeuw zorgt voor verrassingen, ook hitterecords sneuvelen en extreme regenval zorgt voor overlast. Wie alle dagen met extreem weer optelt kan niet anders dan tot de slotsom komen dat hier actie nodig is. Kortom, waar blijft het budget voor een ‘klimaatproof’ openbaar vervoer?
Freek Bos,
Directeur Rover