Skip to main content

Met de bus naar België of Parijs

idbusNieuwe concurrentie op de internationale langeafstandsbusdiensten

Terwijl Rover zich nog steeds in blijft zetten voor het behoud van de Beneluxtrein lijken diverse busdiensten zich al aan te dienen om het gat dat de trein eind dit jaar zal moeten achterlaten, op te vullen. In een paar maanden tijd zijn niet minder dan drie aanbieders in Nederland verschenen die busdiensten aanbieden richting België en Parijs. En dat terwijl de ons al bekende Eurolines, die al vanaf de vorige eeuw een Europees internationaal busnet exploiteerde, ook in het voorjaar enkele ritten versneld heeft: het traject Amsterdam - Parijs met enkel een stop te Brussel, waardoor de rit Brussel - Amsterdam in 2,5 uur op een interessant tijdstip kan worden gereden (zie www.eurolines.nl) .

Hiernaast komen er nu in Nederland drie nieuwe concurrenten bij.

Bus2airport is, zoals de naam al doet vermoeden, een bus naar het vliegveld.  De busritten naar de vliegvelden van Antwerpen en Brussel zijn niet bijzonder voordelig (bv € 25 voor een enkele reis Antwerpen) maar er worden 24/7 erg veel ritten gereden: zo kun je vanuit Antwerpen midden in de nacht naar Schiphol reizen. Hoewel de aanbieder zich richt op het luchthavenverkeer, is station Schiphol voor treinforens ook geen onhandig aankomstpunt. www.bus2airport.eu

MEGAbus, een dochter van de Engelse Stagecoach, biedt supervoordelige busdiensten van Amsterdam naar Parijs en Londen, beide via Brussel. Het opstappunt is het Zeeburg P&R coach Park aan de Zuiderzeeweg in Amsterdam. Er rijdt zowel een dag- als nachtdienst naar Parijs en naar London. Beide busdiensten stoppen ook in Brussel. In Parijs arriveert de bus op het parkeerterrein Porte Maillot, waar de forens verder kan reizen met metro of RER. Ook in Brussel zal een aanvullende OV-rit nodig zijn vanaf de Rue du Cardinal. www.megabus.com

iDBUS is een nieuwe busmaatschappij opgericht door de Franse Spoormaatschappij SNCF (Société Nationale des Chemins de fer Français). Deze busdienst biedt ritten naar Lille (Rijsel) en Parijs, ook vanuit een met de trein slecht bereikbare locatie: het Stadionplein (dicht bij het vroegere Olympisch stadion) in Amsterdam. Op dit moment rijdt er een dag- en nachtdienst naar Parijs, waarvan de dagdienst ook stopt in Lille. De huidige dienstregeling van iDBUS is vooral gericht op reizigers met Amsterdam als bestemming. In tegenstelling tot MEGAbus vertrekt de bus niet ’s morgens vanuit Amsterdam maar op het onaantrekkelijke tijdstip van 17:10 uur om rond middernacht in Parijs op station Bercy te arriveren. Dit is echter maar een tijdelijke situatie: vanaf de herfst vertrekt de bus vier maal per dag vanuit Amsterdam met een aantrekkelijker dienstregeling, namelijk ook om 07:40 en 10:10 uur. Aankomststation Bercy in Parijs is goed gelegen met een aansluiting op de metrolijn 14 die je snel in het centrum van Parijs brengt. De halte in Lille is naast het Lille Europe treinstation vanwaar TGV-treinen naar alle hoeken van Frankrijk rijden. www.idbus.nl

Nadeel van de nieuwe busdiensten is dat zij in tegenstelling tot Eurlines alleen vanuit Amsterdam vertrekken. Ook bieden bieden MEGAbus en iDBus enkel een Engelstalige (iDBus ook Franstalige) klantenservice. Bij iDBus is het wel mogelijk via een Nederlandstalige website de reis te boeken, hierbij kan meteen zelf een zitplaats worden gekozen. iDBus biedt nog meer service zoals gratis wifi in de bus en realtime GPS-informatie. Met een prijs van € 47 tot € 59 voor een enkele reis is deze busdienst dan ook beduidend duurder dan de concurrenten, die vaak zeer aantrekkelijke tarieven bieden. Zo kan bij MEGAbus momenteel al voor £ 5 een enkele reis naar Parijs worden geboekt (betalen in Engelse Pond is noodzakelijk). Om met iDBus kennis te maken bestaat momenteel ook een zeer interessant aanbod:  een enkele reis Parijs voor slechts € 5!

De  langeafstandsbusdiensten zijn een goedkoper alternatief voor de dure Thalystreinen.  Wie maanden vooraf een Thalysrit boekt kan al voor € 35 naar Parijs, maar voor de meeste reizigers betekent het vaak flink meer betalen. De Thalystreinen zijn prijzig in vergelijking met de Franse TGV's binnen Frankrijk en andere langeafstandtreinen. Binnen Frankrijk zelf rijden er al vele jaren goedkope extra hogesnelheidstreinen, onder formule van iDTGV. Deze treinen zijn enkel via internet te boeken met een e-ticket. Het zou mooi zijn als ook bij ons een iDThalys ingevoerd zou worden in plaats van te wachten tot er concurrentie komt op de treinverbinding Amsterdam – Parijs. Tenslotte wil de reiziger niet alleen goedkoop, maar ook snel en comfortabel vervoerd worden. De lange zittijd in een bus blijft een probleem. Dit geldt natuurlijk ook voor reizen naar België. Helaas dreigt eind dit jaar de Beneluxtrein het veld te ruimen voor de duurdere HSL, waar naar verwachting de huidige kortingsmogelijkheden (railpas, railpluskorting) niet geldig zullen zijn. Het is niet ondenkbaar dat voor meerdere reizigers een voordelige busdienst straks wel eens een interessant alternatief zou kunnen worden.