Nieuwe kans voor spooruitbreiding Elst
Rover-afdeling Arnhem/Nijmegen is opgelucht dat de Raad van State het bestemmingsplan van gemeente Overbetuwe deels heeft vernietigd. De gemeente was van plan een nieuw gemeentehuis en kantoren te bouwen naast station Elst. Rover wil deze ruimte beschikbaar houden voor toekomstige uitbreiding aan het spoor.
Tussen Arnhem en Elst rijden 9 of 10 treinen per uur in iedere richting, waaronder intercity’s die stoptreinen moeten inhalen. Bij Elst moeten bovendien treinen uit Tiel invoegen om door te rijden naar Arnhem. Op termijn is het de bedoeling dat de verbinding Tiel-Arnhem daarom wordt geknipt in Elst. Rover-Arnhem/Nijmegen ziet niets in een extra overstap voor de reizigers op dit traject en vindt spooruitbreiding daarom hoog nodig. De huidige kale plek naast de spoorbaan is hier de aangewezen plek voor, aldus de Rover-afdeling.
Een nieuw gemeentehuis zal de ruimte naast het spoor vele jaren bezet houden. In die komende jaren moet er volgens Rover wel een moment komen waarop er meer sporen gerealiseerd moeten worden. Wat Rover betreft zouden inhaalsporen of wachtsporen ook een optie kunnen zijn om ruimte te creëren voor goederentreinen die van de Westelijke Betuweroute die via Arnhem naar het Oosten of Noorden rijden. Nu het bestemmingsplan van de gemeente Overbetuwe is afgewezen, ziet de Rover-afdeling hier nieuwe kansen.
Rover heeft al in november 2012 en januari 2013 brieven geschreven naar de gemeente en de provincie om voldoende ruimte te reserveren voor de toekomst van het spoor. Daarop zijn geen positieve antwoorden gekomen. Nu er meer duidelijkheid is van de Raad van State beraadt Rover-Arnhem/Nijmegen zich op verdere stappen.