Skip to main content

NS rijdt vanaf morgen weer normale dienstregeling

Rover is verheugd dat NS en ProRail besloten hebben om vanaf morgen railsweer een normale dienstregeling te rijden. De reizigersorganisatie had daar vandaag nogmaals op aangedrongen bij NS.

NS en ProRail rijden vanaf vrijdag 25 januari een normale dienstregeling. Dit op basis van de weersverwachting voor de komende dagen. Wim Fabries, directeur Vervoer Nederlandse Spoorwegen: “Morgen kunnen we reizigers weer een normale dienstregeling bieden. Dat doet mij goed”, aldus Fabries. Wel geeft hij nog een waarschuwing af over de inzet van het materieel. “Door de aangepaste dienstregeling van de afgelopen dagen staat niet al het materieel daar waar het hoort. Om alle treinen op de juiste plek te krijgen, dat vraagt nog even tijd. Daardoor kan het zijn dat reizigers morgen soms nog een ander of korter treintype zien dan dat ze gewend zijn.”

Rover hoopt dat dat laatste meevalt, want de organisatie kreeg de afgelopen dagen in toenemende mate klachten over overvolle treinen. Dit was ook een van de redenen om NS nogmaals te vragen morgen weer normaal te gaan rijden:

“De klachten van reizigers over overvolle treinen en achterblijvende reizigers houden aan. Een paar van de verbindingen die er qua klachten (aantal en ernst) uitspringen, zijn de Flevolijn, Leiden-Den Haag en Zaanlijn. Maar ook over andere lijnen blijven meldingen komen van “sardientjes” en “veevervoer”. De acceptatie van deze dagelijkse overlast neemt af. Dat merken we aan de klachten. Zeker nu er al dagenlang geen sneeuw meer is gevallen en het milder winterweer is. We zien momenteel ook geen grote aantallen wisselstoringen”, aldus Rover in een mail aan NS. “De reizigers verwachten van noodmaatregelen dat zij niet langer duren dan écht noodzakelijk is." NS heeft nu gehoor gegeven aan deze oproep.

Geld terug

Veel reizigers hebben de afgelopen dagen hinder ondervonden van de aangepaste dienstregeling: ze zijn langer onderweg geweest, hebben wellicht een overstap gemist of zijn zelfs achtergebleven op het perron. Dan is het goed om te weten dat ze gebruik mogen maken van de  ‘geld terug bij vertraging regeling’. NS bevestigt dat in een persbericht. Daarbij geldt de vertraging die reizigers hebben opgelopen ten opzichte van de normale dienstregeling (en dus niet de aangepaste dienstregeling)!

Wanneer u in aanmerking komt voor teruggave van (een deel van) uw reiskostkosten kunt u een claim indienen. Dit kan op 2 manieren:

1. Via het papieren formulier ‘Geld Terug bij Vertraging’:

U kunt dit formulier op verschillende manieren aanvragen:

Vraag een papieren aanvraagformulier aan en wij [NS] sturen het u binnen enkele werkdagen toe.

• Haal het formulier af bij de NS-servicebalie, Kiosk of ‘AH to Go’ met NS-kaartverkoop

• Vraag het telefonisch aan via NS Klantenservice 0900-2021163 (€ 0,10 p.m.)

2. Online via Mijn NS:
Checkt u in en uit met uw OV-chipkaart bij NS? Dan kan u via 'Mijn Reishistorie' in Mijn NS een claim indienen voor Geld Terug bij Vertraging. Log in via Mijn NS of maak een account aan als u dat nog niet heeft.

Let op: reist u met een OV-, NS-, of Jaartrajectabonnement dan kan u alleen uw claim indienen via de knop ‘Mijn producten’.