Skip to main content

NS verlengt aantal volle spitstreinen

volletrein2Met ingang van de nieuwe dienstregeling biedt NS meer capaciteit op een aantal ritten. Dat laat NS in een brief aan Rover weten naar aanleiding van de klachten uit ons meldpunt volle treinen. Daarnaast treft NS een aantal aanvullende maatregelen om overvolle treinen tegen te gaan.

NS laat Rover weten een Taskforce in het leven te hebben geroepen om lijnen waarover het laatste jaar veel meldingen zijn binnengekomen, nog eens extra tegen het licht te houden. Deze Taskforce gaat ook op zoek naar verdere opties om de druk op de spits te verlichten. NS verwacht de uitkomsten hiervan aan het einde van het eerste kwartaal van 2014. Ook zet NS bij de start van dienstregeling 2014 extra tellers in om te bekijken of de vooraf gestelde prognoses kloppen en de inzet van treinmaterieel eventueel moet worden bijgesteld.

In september had NS al eerder een aantal treinen verlengd naar aanleiding van binnengekomen klachten in ons meldpunt. Dit had nog niet altijd het gewenste effect. Volgens NS is dit voor een groot deel te wijten aan een aantal grote verstoringen (zowel aan de infra als het materieel) en (onvoorziene) werkzaamheden. Hierbovenop kwam nog de traditionele herfstpiek.

NS erkent dat op een aantal trajecten te korte treinen reden. Concreet worden met het ingaan van de nieuwe dienstregeling onderstaande treinen verlengd:

1723:  Intercity                V 6:54 Den Haag Centraal – Utrecht - Amersfoort - Deventer - Enschede A 9:15
Was 4 baks ICM en wordt 6 baks ICM

11622: Intercity                 V 8:04 Amersfoort Schothorst – Hilversum - Schiphol A 8:52
Was 7 baks ICM en wordt  9 baks ICM

3327:  Sprinter                 V 7:32 Hoorn Kersenboogerd – Purmerend - Zaandam - Hoofddorp A 8:24
Was 5 baks SGMM en wordt 8 baks SLT

4425:  Sprinter                 V 7:53 Nijmegen – Oss -  Den Bosch A 8:33
Was 4 baks DDZ en wordt 6 baks Mat 64

3329:  Sprinter                 V 8:02 Hoorn Kersenboogerd – Purmerend - Zaandam - Hoofddorp A 8:54
Was 5 baks SGMM en wordt 8 baks SLT

4661:  Sprinter                 V 17:10 Amsterdam Centraal – Almere - Lelystad - Zwolle A 18:35
Was 6 baks SLT en wordt 10 baks SLT

3323:  Sprinter                 V 6:32 Hoorn Kersenboogerd – Purmerend - Zaandam - Hoofddorp A 7:24
Was 3 baks SGMM en wordt 6 baks SLT

4462:  Sprinter                 V 17:26 Den Bosch – Oss -  Nijmegen A 18:06
Was 3 baks SGMM en wordt 4 baks Mat 64

3360:  Sprinter                 V 17:35 Hoofddorp – Zaandam - Purmerend -  Hoorn Kersenboogerd A 18:28
Was 3 baks SGMM en wordt 6 baks SLT

4065:  Sprinter                 V 16:43 Uitgeest – Zaandam - Amsterdam - Gouda - Rotterdam Centraal A 18:34
Was 5 baks SGMM en wordt 8 baks SLT

4029:  Sprinter                 V 7:43 Uitgeest – Zaandam - Amsterdam -  Gouda - Rotterdam Centraal A 9:35
Was 6 baks SGMM en wordt 10 baks SLT

1563:  Intercity                V 16:24 Enkhuizen – Hoorn - Amsterdam - Amersfoort -  Deventer A 18:43
Was 7 baks ICM en wordt 8 baks VIRM

1665:  Intercity                V 17:37 Schiphol – Amersfoort - Apeldoorn - Deventer - Enschede A 19:45
Was 8 baks ICM en wordt 9 baks ICM

563:    Intercity                V 17:05 Rotterdam Centraal Utrecht - Amersfoort - Zwolle – Groningen A 19:44
Was 8 baks ICM en wordt 9 baks ICM

730:    Intercity                V 8:46 Groningen – Zwolle - Almere - Schiphol - Den Haag Centraal A 11:26
Was 4 baks VIRM en wordt 6 baks VIRM

12522: Intercity                 V 6:44 Leeuwarden – A 9:25 Rotterdam Centraal
Was 9 baks ICM en wordt 11 baks ICM