Onderzoek naar opbrengst uitcheckproblemen
Op aandringen van de ANWB en Rover starten vervoerders* een onafhankelijk onderzoek naar het bedrag dat bij hen terecht komt doordat reizigers moeilijkheden hebben bij het uitchecken. De resultaten van het onderzoek helpen te bepalen hoe groot het probleem is en biedt handvatten om het probleem op te lossen. De vervoerders verwachten dit najaar de resultaten van het onderzoek.
Sinds de invoering van de OV-chipkaart is het uitchecken één van de grootste problemen en ergernissen bij het reizen met de OV-chipkaart. Reizigers vergeten bijvoorbeeld uit te checken, kiezen op een station het verkeerde poortje of paaltje, of krijgen te maken met apparatuur die buiten werking is. De reiziger is in de meeste gevallen een te veel betaald bedrag aan borg kwijt, dat hij niet gemakkelijk kan terugvragen.
De ANWB en Rover willen dat er een oplossing komt voor deze problematiek. Een onderzoek naar de omvang van probleem is daarvan een begin.
*NS, RET, HTM, GVB, Connexxion, Arriva, Veolia, Syntus, EBS en Qbuzz