Skip to main content

Aardig zijn voor luchtvaartreizigers

arriengrootVan en naar Nederland reizen miljoenen toeristen per vliegtuig en dat zijn allemaal potentiële klanten voor het OV. Maar wordt dat potentieel benut? In Eindhoven heeft men het begrepen. Er komt een elektronisch kaartje waarmee met de trein van en naar station Eindhoven gereisd kan worden en vervolgens met de bus van en naar Eindhoven Vliegveld. NS/Hermes en de Luchthaven Eindhoven hebben de handen ineengeslagen. Ideaal voor luchtreizigers van en naar Eindhoven. Zeer prijzenswaardig, mede omdat er meer busverbindingen komen naar de luchthaven.

Lang geleden had de KLM geregeld dat aan een KLM-ticket een treinkaartje verbonden was van en naar Schiphol. Het was destijds ook mogelijk om luchtvaartbagage in te checken in Rotterdam en Den Haag Centraal. Nu is er niets meer. 40% van de reizigers van en naar Schiphol maakt gebruik van het OV. Schiphol zou graag een groter percentage zien, maar de groei stagneert al jaren, mede door het grote aantal wisselstoringen dat ProRail genereert rond Schiphol.

Schiphol/NS en GVB zouden kunnen leren van Eindhoven en er voor kunnen zorgen dat er een kaartje komt van en naar Schiphol, dat geldig is bij NS en het GVB. NS zou in de treinen van en naar Schiphol kunnen zorgen voor materieel met grote bagagerekken, omdat luchtvaartreizigers vaak grote koffers bij zich hebben. Schiphol en NS zouden op Schiphol meertalige informatrices kunnen inzetten die uitleggen dat de trein naar Hoorn Kersenboogerd stopt in Amsterdam Sloterdijk. Welke vreemdeling snapt dat? En wie begrijpt op Schiphol dat de trein met bestemming Groningen gaat via Amsterdam Zuid en Almere? En dat de trein naar Heerlen stopt in Amsterdam Bijlmer/Arena en Utrecht? Voor de kenners van de spoorwegkaart van Nederland is dit natuurlijk geen enkel probleem, maar voor een buitenlander of een incidentele Nederlandse reiziger is dit allemaal onbegrijpelijk en die zucht balend in een veel te dure taxi of zet zijn auto in een prijzige parkeergarage. Met een klein beetje inspanning kan het aantal OV-reizigers van en naar Schiphol drastisch omhoog. Wie neemt het initiatief?

 

Arriën Kruyt
Voorzitter Rover