Ongunstige spoorwijzigingen Utrecht CS
Zondag 15 juni gaan enkele kleine wijzigingen in de NS-dienstregeling in. De consumentenorganisaties* in het Locov hebben vooraf een advies over de wijzigingen uitgebracht. Een nieuwe spoorindeling op Utrecht CS pakt voor een aantal overstappers ongunstig uit. Daarnaast adviseren de consumentenorganisaties om de aansluiting tussen de extra treinen van/naar Zandvoort en de treinen naar Amsterdam op station Haarlem te verbeteren
Door de tussentijdse wijziging in de NS-dienstregeling vertrekt een aantal treinen vanaf 15 juni enkele minuten eerder of later, grote gevolgen heeft dit niet. Groter is het gevolg van tijdelijke spoorwijzigingen op Utrecht CS, waar de consumentenorgansiaties niet blij mee zijn. Wegens bouwwerkzaamheden komt de intercity Den Haag – Utrecht nu op spoor 18 binnen waardoor reizigers de overstap op de intercity naar Amersfoort en Groningen/Leeuwarden niet meer kunnen halen. Daarnaast wordt de mogelijkheid om vanuit de richtingen Nijmegen en Maastricht snel over te stappen op de intercity naar Leiden onhaalbaar. Bovendien neemt de reistijd van de intercity Utrecht – Leiden toe, omdat deze langer blijft stilstaan in Woerden. De consumentenorganisaties denken dat er betere oplossingen denkbaar zijn op station Utrecht Centraal en willen hierover graag met NS in gesprek.
De consumentenorganisaties zijn wel positief over de overige kleine wijzigingen en het inleggen van extra treinen naar Zandvoort tijdens het zomerseizoen. NS wordt daarbij wel geadviseerd voor een goede aansluiting te zorgen op station Haarlem voor reizigers tussen Zandvoort en Amsterdam. In het huidige voorstel moeten reizigers richting Amsterdam op station Haarlem in drie minuten hollen van spoor 8 naar het middenperron terwijl zij op de terugreis hun aansluiting net zien wegrijden.
Lees hier het advies aan NS.
*In het Locov wordt de consument vertegenwoordigd door Rover, de ANWB, Consumentenbond, Fietsersbond, LSVb, Ieder(in) en CSO