Onwettige prijsverhogingen stads- en streek OV
Rover beklaagt zich in een boze brief aan de provincies en stadsregio’s over extreme prijsverhogingen van een aantal OV-abonnementen. Vervoerbedrijven in het stads- en streekvervoer voeren per 1 januari forse prijsverhogingen door bij:
- bij-abonnementen van het OV-jaarabonnement voor gezinsleden (het deel voor het stads- en streekvervoer wordt 50% tot 170% duurder);
- 1-, 2- en 3-zonesupplementen, die worden aangeboden als aanvulling op een NS-trajectabonnement (20% duurder).
De provincies en stadsregio’s hebben deze prijsverhogingen goedgekeurd, zonder zich iets aan te trekken van de wettelijk voorgeschreven consumenteninspraak. Rover is ontstemd over de rommelige en onwettige besluitvorming, en eist dat de extreme prijsverhogingen worden teruggedraaid.
Sommige houders van een NS-trajectabonnement kregen begin november informatie over afschaffing dan wel prijsverhoging van het supplement voor het stads- en streekvervoer. Bij navraag door Rover bleek deze informatie alweer achterhaald door een nieuwe deal tussen provincies/stadsregio’s en vervoerbedrijven. De betrokken abonnementhouders hebben daarover intussen een herstelbericht gekregen met de nieuwe stand van zaken. Die komt erop neer dat de supplementen voor 1, 2 en 3 zones met 20% in prijs stijgen. Deze prijsstijging zal ook gelden voor de houders van zo’n abonnement die nog geen bericht kregen.
De vervoerbedrijven willen per 1 januari ook meer geld zien voor het stad-/streekdeel van het OV-jaarabonnement. Voor één persoon gaat dit abonnementsdeel met een kleine 5% omhoog, voor 2 personen is dit 50% en een gezin van 6 personen krijgt een prijsverhoging van maar liefst 170% voor de kiezen.
De voor het tarief verantwoordelijke overheden hadden over hun prijsverhogingsafspraken advies moeten vragen aan de consumentenorganisaties. Zij hebben zich echter niet gehouden aan dit wettelijke voorschrift. Ook hebben zij zich niets aangetrokken van hun afspraak met minister Schultz over minimaal een jaar ‘tariefrust’ na het moment van afschaffing van de strippenkaart in een bepaalde regio. “De stads- en streekvervoerders en de provincies/stadsregio’s hebben alleen aan geld gedacht,” concludeert Rover. “De reiziger is voor hen een sluitpost.” Rover eist in de brief aan de overheden dat zij de buitensporige prijsverhogingen terugdraaien en over voorgenomen tariefwijzigingen eerst advies vragen.
Advies is wel gevraagd over een verhoging met 4,9% van een aantal landelijk geldende tarieven in het stads- en streekvervoer. Gezien de verwachte inflatie vindt Rover ook deze prijsverhoging te groot. In dit percentage zit een compensatie aan de vervoerbedrijven voor omzetverlies door weggejaagde bus-, tram- en metropassagiers. Rover vindt dit absurd en verwacht dat de regionale consumentenplatforms hierover negatief zullen adviseren.