Skip to main content

Oplossing defecte OV-chipkaarten nodig

chipkaartEr moet snel een oplossing komen voor abonnementhouders die met een defecte OV-chipkaart te maken krijgen. Dat schrijft Rover in een brief aan het Directeurenoverleg Chipkaart (DOC). Hoewel abonnementhouders veel betalen voor hun reisproduct, lopen zij het risico veel geld kwijt te zijn als de chipkaart defect raakt. Rover wil dat dit probleem wordt opgevangen met een tijdelijke chipkaart en dat de vervangende chipkaart sneller wordt geleverd.

Abonnementhouders in het openbaar vervoer betalen vaak veel geld om zorgeloos te kunnen reizen. De OV-chipkaart is veel gevoeliger voor defecten dan het voormalig papieren kaartje en kan hierdoor juist extra zorgen met zich meebrengen: wanneer de chipkaart defect raakt, duurt het drie weken voordat hij is vervangen. Veel abonnementhouders klagen erover dat het moeilijk is de kosten die in tussentijd worden gemaakt, vergoed te krijgen.

Op dit moment bestaat geen uniforme oplossing voor de abonnementhouder met defecte chipkaart, wel bestaan er diverse regelingen. Rover vindt deze regelingen echter niet toereikend: niet alle vervoerders hebben een regeling en voor veel reizigers is het onduidelijk waar zij terecht kunnen met hun gemaakte kosten. Ook verbaast het Rover dat studenten van de regelingen worden uitgezonderd.

Rover wil dat er snel een uniforme oplossing komt in de vorm van een tijdelijke chipkaart voor abonnementhouders. Deze zou ook geldig moeten zijn voor studenten. Ook vindt Rover dat een vervangende chipkaart binnen 5 dagen geregeld zou moeten worden in plaats van de huidige drie weken.

 

Op de hoogte blijven van ons nieuws en de activiteiten op onze website? Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief.