Benelux, de Belgische oplossing
De Belgische Minister Magnette heeft in het parlement in Brussel verteld dat hij de Nederlandse regering heeft voorgesteld om elke twee uur een trein Antwerpen – Noorderkempen - Breda te laten rijden en de verliezen te delen tussen Nederland en België. Leuk voor Breda, maar een slecht compromis voor veel reizigers.
Een trein wordt pas aantrekkelijk voor reizigers door een uurdienst. Tussen grote steden is in heel Europa zelfs een halfuurdienst gebruikelijk. Een trein per twee uur leidt voorspelbaar verlies en wordt na verloop van tijd opgeheven. Noord-Brabanders die naar Brussel willen reizen, moeten straks overstappen in Antwerpen en Breda. Nu hoeven zij alleen in Roosendaal over te stappen. Vaak overstappen is ergerlijk voor de reiziger en leidt tot het besluit om de auto te nemen.
Het Belgische voorstel komt in het geheel niet tegemoet aan de kritiek in België en in Nederland op de hoge tarieven en de verplichte reservering in de Fyra tussen Brussel, Antwerpen, Rotterdam en Amsterdam. De Belgische Minister neemt klakkeloos de redenering van de NMBS en NSHispeed over “dat de reizigers dit graag willen”.
De zwakte van het luchtvervoer zit in de verplichte reservering en het gebrek aan flexibiliteit voor de reiziger. De sterkte van de trein is de mogelijkheid om in en uit te stappen zonder gedoe. NSHispeed en de NMBS zien kans om de zwakte van het luchtvervoer in te voeren in het treinverkeer.
Er was deze week ook goed nieuws. Met ingang van 9 december 2012 wordt de frequentie van de trein Groningen – Leer verhoogd van één keer per twee uur naar één keer per uur. Groningen krijgt daardoor betere verbindingen met Duitse steden. Holland en Brabant mogen het doen met een trein per twee uur naar België. NSHispeed kan in de leer gaan bij Arriva.