Skip to main content

Benelux, hoe verder?

arriengrootVanaf 9 december dreigen de volgende rampen voor de reizigers naar België:

-          Er komt een Fyra die maar tien keer per dag rijdt van Amsterdam, Schiphol, Rotterdam naar Antwerpen en Brussel.

-          Abonnementen voor forenzen worden afgeschaft. Tarieven stijgen tot absurde hoogten. Tenzij je een vroegboek-geluksvogel bent, wordt een kaartje Rotterdam-Antwerpen 80% duurder.

-          Reserveren verplicht. Fietsen mogen niet mee en rolstoelen beperkt.

-          De Brabanders kunnen naar België met een stoptrein via Roosendaal die tien keer stopt tot Antwerpen.

-          De FYRA wordt gereden met nieuw materieel, deV250, dat gegarandeerd kinderziekten zal vertonen.

-          Het Belgische materieel voor de stoptrein Antwerpen – Roosendaal is oud en regelmatig defect.

Wat kan beter?

1. De tarieven voor de FYRA moeten gebaseerd worden op het normale Belgische en Nederlandse tarief met een redelijke opslag voor het reizen met een hogesnelheidstrein. Zo doen ze dat in Duitsland in de ICE. Vanzelfsprekend komen er abonnementen voor forenzen. Dan wordt de trein aantrekkelijk in plaats van leeg.

2. Een zitplaats reserveren moet mogelijk zijn, maar een verplichting om te reserveren jaagt de reizigers de auto in.

3. Er moet naast de FYRA een gewone uurdienst komen Brussel-Brussel Airport-Mechelen-Antwerpen-Breda-Tilburg-Den Bosch-Nijmegen, waarin ook ruim plaats is voor fietsen en rolstoelen.

4. Roosendaal-Antwerpen moet gereden worden als sneltrein met betrouwbaar materieel.

De Beneluxtrein  moet na 9 december gewoon blijven rijden totdat deze zaken geregeld zijn. Het wordt anders zo druk op de autoweg naar Antwerpen.


Arriën Kruyt
Voorzitter