Protest loont: Fyra nu zonder reservering beschikbaar
De Reizigersvereningen Rover en TreinTramBus verwelkomen de maatregelen om de Fyra attractiever te maken. Er komt nu ook een kaartje zonder verplichte reservering, maar daarmee zijn niet alle problemen van de baan. Verder is het afwachten of de technische ingrepen het gewenste effect zullen hebben op de betrouwbaarheid van de trein.
De NMBS en NS Hispeed kondigden aan dat er voortaan ook een tarief komt zonder reserveringsplicht. “Dit is een belangrijke stap vooruit”, zegt Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus. “We vragen dit al lang. We appreciëren dat de exploitanten oren hebben naar de wensen van de reizigers en ons een stuk tegemoetkomen. Het argument dat verplichte reserveringen nodig zijn voor de veiligheid, houdt immers geen steek. Voor de Duitse hogesnelheidstrein ICE, die 300 km/u rijdt, is reserveren ook niet verplicht.”
Het “Jump-on-ticket” zonder reservering komt er op proef tot april 2013. TreinTramBus en Rover vragen om dit ticket ook daarna te blijven aanbieden. Arriën Kruyt, voorzitter van Rover: “We verwachten dat dit tarief gewoon in de stations verkrijgbaar is, en niet alleen via internet. Een trein is toch iets anders dan een vliegtuig, waar je je reis meestal wel lang van tevoren plant. Met het invoeren van een tarief zonder reservering zijn bovendien nog niet alle problemen opgelost. Zo kun je nog steeds geen doorgaand kaartje kopen van of naar een station dat niet langs het Fyratraject ligt, pakweg naar Gent of Utrecht.” Belgische en Nederlands kortingkaarten blijven onbruikbaar, in tegenstelling tot de vroegere Beneluxtrein. De reizigersverenigingen vragen daarom overleg met beide vervoerders over de tarievenkwestie.
De exploitanten van de Fyra hebben ook beloofd om de technische mankementen weg te werken. De trein zou daardoor betrouwbaarder en stipter moeten worden. “Het klinkt veelbelovend, maar we moeten afwachten of dit het gewenste effect heeft”, besluiten Vanseveren en Kruyt.