Reizen met een dagkaart anno 2013: een overzicht
De lente lijkt weer aangebroken, een uitstekend seizoen om er met het openbaar vervoer op uit te trekken. Reizigers die er zonder gedoe met het kilometertarief van de OV-chipkaart een dagje op uit willen wordt het niet gemakkelijk gemaakt. De OV-dagkaart, de landelijke dagkaart en de zomerzwerfkaart zijn ter ziele. Het lijkt er op dat onwil van vervoerders en regionale overheden de komst van een aantrekkelijk landelijk dagkaartproduct voor bus, tram en metro op de OV-chipkaart of als een gewoon los kaartje tegenhoudt. Zelfs voor de trein alleen verkoopt NS geen aantrekkelijk dagkaartproduct meer, wel zijn er regelmatig voordelige acties via ondermeer Kruidvat en Hema.
U bent dus aangewezen op een woud van dagkaartproducten die meestal voor één bepaalde regio of vervoerder geldig zijn. Rover heeft een overzicht van alle dagkaartproducten gemaakt zoals die per januari 2013 bij ons bekend waren. Let goed op de toelichting want de gebruiksvoorwaarden per dagkaart zijn zeer verschillend.
In 2013 is een aantal positieve ontwikkelingen te zien: Qbuzz verkoopt een dagkaart die zowel in Groningen, Drenthe en Friesland geldig is en ook de provincies Overijssel, Gelderland en Flevoland zijn met één dagkaart te bereizen: de Meermanskaart/Dagkaart Oost is geldig in bijna alle bussen en buurtbussen in deze provincies. In Noord-Brabant is de dalurendagkaart terug van weggeweest, wel is de kaart €2,50 duurder geworden sinds zijn eerdere afschaffing. De meest negatieve ontwikkeling zien we in gebieden waar Arriva is gaan rijden: in de Bollenstreek, Midden Holland, de Krimpenerwaard en de stadsbussen van Leiden, Alphen aan den Rijn en Gouda is alleen nog een –relatief- zeer dure Familiedagkaart te koop. In Noord- en Zuid West Friesland biedt Arriva zelfs helemaal geen dagkaartproduct aan.