Rocov wijst forse tariefsverhogingen af
Het Rocov Overijssel, dat bij het provinciaal bestuur de belangen van de reizigers in het OV behartigt, wijst de forse tariefsverhoging van 4,9% voor het stads- en streekvervoer af.
De gezamenlijke regionale overheden (provincies en stadsregio’s) hebben afgesproken dat de reizigers niet alleen moeten betalen voor de inflatie van 2%, maar ook voor de extra loonkosten en hogere brandstofprijzen van de vervoerders. Bovendien betaalt de reiziger in 2012 mee voor het feit dat andere reizigers vanwege de prijsverhoging zijn afgehaakt.
Het Rocov heeft begin november al negatief geadviseerd over deze verhoging, omdat die de concurrentiepositie van het OV schaadt. Naar het oordeel van het Rocov voert NS een verstandiger beleid door te kiezen voor een tariefsverhoging van 2,21%, dicht in de buurt van de inflatie.
De provincie Overijssel heeft het Rocov geantwoord vast te houden aan de landelijke lijn en was dit steeds al van plan, zodat het advies van het Rocov een zinloze actie is gebleken.
Voor de reizigers die gebruik maken van het stadstreeksupplement, een aanvullend abonnement voor het voor- en/of natransport in combinatie met een trajectabonnement van NS, is de schade nog groter. Zij krijgen te maken met een prijsverhoging van 20%. En dit omdat een nieuwe abonnementsvorm op basis van de OV-chipkaart op het laatste moment niet bleek te kunnen doorgaan. In plaats van handhaving van de bestaande prijzen hebben de regionale overheden besloten tot deze buitensporige tariefsverhoging en daarbij de Rocov’s buiten spel geplaatst, omdat er geen tijd meer zou zijn om hen te laten adviseren.
Omdat overheden wettelijk verplicht zijn de Rocovs om advisering te vragen en bovendien na invoering van de OV-chipkaart een jaar "tariefrust" te hanteren, is de buitensporige prijsverhoging volgens Rover onwettig. Rover schreef hierover een boze brief aan de overheden.
Lees hier het Rocov-advies over de tarieven en hier over de tarieven Regiotaxi.