Rondetafelgesprek over alternatief Fyra
Rover neemt deel aan het rondetafelgesprek over het alternatief voor de Fyra, dat donderdag 17 oktober gehouden wordt door de commissie Infrastructuur en Milieu. Rover zal inbrengen dat de reiziger er met de beoogde volledige terugkeer van de Beneluxtrein op vooruit gaat, maar de lange rijtijd kan nog wel worden verbeterd.
Vanaf de aanleg van de hogesnelheidslijn (HSL) hebben verschillen van inzicht, verschillen in cultuur en verschillen in belangen de totstandkoming van een goede treinverbinding tussen Nederland en België belemmerd. Waar Rover en TreinTramBus al jarenlang contact hebben over het grensoverschrijdend vervoer, zijn NS, NMBS en de Nederlandse en Belgische bewindslieden pas na het debacle met de treinen van AnsaldoBreda intensief met elkaar gaan praten.
Het resultaat heeft een aantal voordelen voor de reiziger: normale binnenlandse tarieven voor de Beneluxtrein, een Eurostar naar Londen en veel meer gebruik van binnenlandse treinen op de HSL. Maar er valt nog steeds veel te verbeteren. De reiziger wil de Beneluxtrein weer zo snel mogelijk in gebruik zien, zal Rover betogen. De langere rijtijd van de nieuwe Benelux kan ook worden verbeterd en de boemeltrein met tien stopt tussen Roosendaal en Antwerpen zou vervangen moeten worden door een intercity.
Naast reizigersorganisaties komen vervoerders, ProRail, externe deskundigen en overheden aan het woord tijdens het rondetafelgesprek. Het gesprek zal vanaf 13:00 uur live te volgen zijn via de website van de Tweede Kamer. Bekijk hier alvast de schriftelijke inbreng van Rover.