Skip to main content

Bij Connexxion staat de reiziger voorop

arriengrootOm een klant in Cruquius in de Haarlemmermeer te bezoeken de bus genomen. 9292 gaf het advies om met bus 300, de Zuidtangent, te gaan naar het Spaarneziekenhuis en daar vandaan een kwartier te gaan lopen. Wandelen langs een drukke autoweg is ronduit onaangenaam. Het advies is fout omdat bus 140 normaliter elke tien minuten rijdt langs de weg van het Spaarneziekenhuis naar Cruquius.

Het elektronische haltebord over bus 300 vermeldde een bus over vier minuten. Na drie minuten verdween de bus van het scherm en zou de volgende bus na veertien minuten komen. In het echt kwam de bus wel, maar alle incheckpaaaltjes in de bus voor de Ov-chipkaart waren defect en dan wordt de bus ook onzichtbaar op de elektronische vertrekstaten. Geweldig die techniek! We mochten gratis mee.

Het busstation bij het Spaarneziekenhuis is een afschuwelijk tochtgat, waar een architect zich heeft uitgeleefd met een wonderlijk oranje afdak. Connexxion geeft een leuk advies bij de haltepalen: “Nog vijf minuten om een kop koffie te halen, sms halte (spatie) nummer naar 3669”. Maar waar o waar is het haltenummer te vinden? Niet op de haltepaal, daar staat nog een nummer van een zone die niet meer bestaat. Na lang zoeken vond ik in kleine cijfertjes het haltenummer boven de dienstregeling van bus 140.

Maar waar zou die koffie te krijgen zijn? Ik ben om het oranje afdak gelopen en jawel, daar was een koffiemachine te zien achter een venster. Maar die koffiemachine was niet voor de reizigers, alleen voor het personeel. Ongetwijfeld is er ook voor het personeel een wc, maar evenmin voor de reizigers. Onder het oranje afdak was twee derde van de Tl-buizen kapot. Ziet het personeel van Connexxion dit niet? Of staat het onderhoud van busstations niet in de concessievoorwaarden?

Bij de haltepaal van bus 140 was nog meer interessante informatie. “Er is een afwijkende dienstregeling van 15-07-12 t/m 01-09-12”. Maar waar die afwijkingen uit bestaan? Geen informatie te vinden.

Een alternatief voor bus 140 is buurtbus 401. Daar heeft Connexxion een wervende tekst voor in kleine lettertjes onder de dienstregeling: “ Kaartverkoop bij de chauffeur. Betaling met OV-chipkaart, strippenkaart of sterabonnement is niet toegestaan”. Is het Connexxion ontgaan dat de strippenkaart en de sterabonnementen opgeheven zijn? Geen OV-chipkaart kunnen gebruiken? Hoezo klantvriendelijkheid?

Toch maar in bus 140 gestapt. Tijdig op het knopje stoppen gedrukt, maar de chauffeur reed mijn halte voorbij. Naar voren gelopen en gevraagd waarom er niet gestopt werd. Mijn knopje bleek defect en de chauffeur had dus geen rood lampje gezien. OK, dan maar een halte verder en een bus terug. Zou de chauffeur dit defect gaan melden?

Op de terugweg weer met bus 300 gereden. In de bussen is op displays informatie over aansluitingen op ander bussen en treinen. Prima service, maar in mijn bus werd over station Hoofddorp weergegeven: “Geen treininformatie beschikbaar”.

En ondanks dit alles stelt Connexxion: “ Bij Connexxion staat de reiziger voorop”. Er is dus hoop.

Arriën Kruyt